روش تقویت آنتن تلویزیون

روش تقویت آنتن تلویزیون | چگونه آنتن تلویزیون و گیرنده دیجیتال را تقویت کنیم؟

روش تقویت آنتن تلویزیون

در این مطلب قصد داریم روش تقویت آنتن تلویزیون و راه‌های تقویت سیگنال تلویزیون و دریافت سیگنال بهتر را بیان کنیم و همچنین در مورد کیفیت آنتن و گیرنده دیجیتال صحبت می‌کنیم پس اگر می‌خواهید کیفیت تصویر خوبی را دریافت کنید تا آخر این مطلب را با ما همراه باشید.

تقریبا همه به یاد داریم که قبلا برای دریافت بهتر سیگنال‌ها آنتنی را که در پشت بام قرار نداده بودیم را به اطراف می‌چرخاندیم تا سیگنال‌های را بهتر دریافت کنیم، هر چند که این کار با دریافت بهتر سیگنال بی ربط نیست اما راه‌های دیگری هم برای تقویت گیرنده وجود داره که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

روش تقویت آنتن تلویزیون

وجود هر مانع طبیعی یا غیر طبیعی در بین آنتن فرستنده امواج تلویزیونی و آنتن گیرنده دستگاه تلویزیونی باعث کاهش کیفیت امواج تصاویر و یا حتی عدم دریافت آن می‌شود، پس تا جایی که می‌توانید آنتن گیرنده امواج را در یک مکان مناسب و در ارتفاع خوب قرار بدبد چرا که امواج منتشر شده که شامل اطلاعات صدا و تصویر است به طور مستقیم حرکت می‌کنند و وجود مانع در این مسیر موجب دریافت امواج ضعیف می‌شود. زمانی که گیرنده ما یک سیگنال مشابه را از دو مکان متفاوت دریافت کند، باعث ایجاد تداخل می‌شود که با استفاده از یک آنتن جهتی این مشکل برطرف می‌شود.

روش تقویت آنتن تلویزیون

  • انتخاب آنتن خوب برای تقویت آنتن تلویزیون

دریافت سیگنال بیشتر به فاصله آنتن از فرستنده و محیط و ارتفاع ساختمان‌های اطراف بستگی دارد. برخی از آنتن‌ها نسبت به دیگر مدل‌ها بهتر کار می‌کنند مثلا آنتن‌هایی که چند جهته هستند و از چند جهت سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند بهتر هستند که این مدل‌ها بیشتر برای مکان‌های شهری پیشنهاد می‌شود و احتمالا برای مکان‌های دورتر مناسب نیستند. ولی در کل تعیین مکان مناسب مشکل است. شما می‌توانید آنتن‌های متفاوت را امتحان کنید تا بفهمید کدام مدل برای شما جواب می‌دهد چون در برخی مکان‌ها آنتن‌های رومیزی که زیاد هم قوی نیستند جواب می‌دهند ولی در برخی مکان‌ها باید از آنتن‌هایی که در بیرون نصب می‌شوند استفاده شود.

  • قرار دادن آنتن در ارتفاع مناسب برای تقویت آنتن تلویزیون

ارتفاع آنتن یکی از عوامل مهم برای دریافت سیگنال‌ها به طور درست و کامل است و به همین خاطر بیشتر، آنتن‌ها را در بیرون از خانه و در ارتفاع و بیشتر در پشت بام‌ها نصب می‌کنند چونکه بهتر از آنتن‌های داخل خانه و رومیزی عمل می‌کنند، پس تا جایی می‌توانید آنتن را بیرون از خانه و در پشت بام یا روی بالکن نصب کنید و اگر هم امکانش نیست در نزدیک پنجره و با کمترین طول کابل قرار بدید چونکه طول کابل تا حدی بر میزان قدرت سیگنال‌ها تاثیر دارد و اگر مجبور شدید از کابل بلند استفاده کنید انوقت باید از یک تقویت کننده هم استفاده کنید.

  • پیدا کردن ایستگاه ها جهت تقویت آنتن تلویزیون

بعضی از آنتن‌ها جهت دار هستند، یعنی شما باید آن را به سمت ایستگاه پخش امواج بچرخانید و برای اینکه محل ایستگاه‌های پخش امواج را در منطقه خودتان پیدا کنید. برخی اوقات خودتان هم می‌توانید مکان دکل‌های مخابراتی و پخش کننده‌های سیگنال را ببینید و آنتن را در آن سمت‌ها نصب کنید و به آن سمت‌ها بچرخانید . همچنین می‌توانید با استفاده از تجربه خودتان و چرخاندن آنتن به سمت‌های مختلف این ایستگاه‌ها را پیدا کنید.

  • برطرف کردن تداخلات

شما باید هر چیزی مثل دیوار، برج و ساختمان که بین آنتن شما و مرکز پخش سیگنال قرار گرفته است را تا حد امکان حدف و یا کم کنید زیرا این عوامل باعث کاهش دریافت سیگنال‌ها توسط آنتن شما می‌شود پس سعی کنید آنتن را نزدیک پنجره و یک فضای باز قرار دهید و حتی الامکان بهترین مکان را برای نصب آنتن انتخاب کنید.

  • استفاده از دستگاه تقویت کننده آنتن تلویزیون

این یک دستگاه تقویت کننده فرکانس بالا است که می‌توانید آن را برای تقویت امواج ضعیف تلویزیون sw یا mf رادیو استفاده کنید .مدار، بين آنتن و ورودی گيرنده شما متصل مي‌شود و سيگنال‌ها را تا چندین دسی بل (حدود ‏۲۰ دسي بل) تقويت می‌کند. بنابراين دريافت حتي ضعيف‌ترين سيگنال‌ها را ممکن مي‌سازد. برای تمیز کردن صفحه تلویزیون می‌توانید بر روی لینک « راهنمای صحیح تمیز کردن صفحه LED » کلیک کنید.

سیگنال‌های دریافتی از طریق آنتن به امپلی فایر منتقل می‌شود که تقویت شوند و می‌تواند قدرت سیگنال را در ایستگاه‌های دورتر افزایش دهد. اگر شما قصد دارید که یک آنتن را برای دو تلویزیون استفاده کنید تقویت کننده این کیت تقویت کننده می‌تواند مفید باشد. این دستگاه می‌تواند نویز و اعوجاج و دریافت بیش از حد از ایستگاه‌های نزدیک‌تر را تقویت کنند.

امپلی فایر و بوستر، دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند سیگنال‌های دریافتی را تقویت کنند. تقویت کننده‌های حول ۱۴db مناسب هستند. اگر می‌توانید یک دستگاه که دارای تنظیمات DB است را خریداری کنید.

منبع : anzalweb

همچنین بررسی کنید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

38 نظرات

  1. سلام
    انتن تلوزیون رو عوض کردم ولی هنوزم بدون سیگنال هست انتن رو پشت بام هست ک ور ارتفاع یک متری ولی هنوزم سیگنال نمیده و همش قطع و وصل میشه چرا ؟؟

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      باید به سرویس کار معتبر مراجعه نمایید
      موفق باشید

    • سلام خسته نباشید تلوزیون ما با انتن مرکزی تمامی کانال ها را تماشا می کردیم جدیدا دکل ایرانسل احداث کردند کانال تلوزیون به مشکل و پنج کانال بیشتر نمی‌گيرد برای رفع عیب چه کار های باید انجام بدیم

      • سلام و درود
        تنها کاری که به ذهنم میرسه تقویت کردن آنتن می باشد که می تونید از آنتن های هوایی موجود در بازار استفاده کنید.
        پیروز و سربلند باشید

  2. درود بر شرف اون کسی که این رو نوشته و در اختیار ما قرار داده واقا عالی بود دست شما درد نکنه مخصوصا جایی که نوشتید انتن را در بالکن یا در پنجره قرار دهید من وقتی اون کار را انجام دادم قدرت و کیفیت سیگنال تلویزیونم 100% شده واقعا ممنون

  3. ببخشید من یه سوال داشتم.
    ما توی مغازه کوچیک کنار خیابان هستیم ولی انتن فقط جلوی در اونم در حدی که صدا بیاد کار میکنه میشه مشکل منو حل کنید و به ایمیل زیر ارسال کنید.

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      دیگر ورودی ها به تلویزیون را خاموش نمایید مانند ماهواره یا دی وی دی یا دی وی آر دوربین ها را ازتلویزیون جدا نمایید
      موفق باشید

  4. باسلام
    متاسفانه در منطقه ما یعنی شهرستان رامسر استان مازندران بعضی شبکه ها مثل تماشا و امید و…. سیگنال نداره ؟
    میشه بگید مشکل چیه؟
    باتشکر

  5. سلام
    ما در منطقا اروندکنار شهرستان مرزی با فاو عراق هستیم و روزهای شرجی کل کانالهای ایرانی از کار میفتن و کانالهای خلیجی آنتن میده
    میشه لطف کنید راه حلی بدید

    • درود برشما
      این ایراد ربطی به تلویزیون نداره و مشکل از آنت فرستنده ایران است
      موفق باشید

  6. بابک احسانی

    سلام تلویزیون ما تا ساعت 9شب صاف نشان میدهد از ساعت 9 به بعد سیگنال ضعیف میشود انتن هم پشت بام است چرا شب سیگنال ضعیف است ولی روز قوی است

    • سلام و درود
      بعضی از مدل های قدیمی آنتن ها در برابر تغییر شرایط هوایی مثل سرد شدن هوا در شب هنگام واکنش نشان داده ولی برای برای اطمینان و رفع مشکل می تونید از آنتن دیگه ای جهت تست استفاده کنید.

  7. سلام وقت بخیر ببخشید برای دریافت شبکه های تماشا و امید که hd هستن حتما باید آنتن جدید گرفت یا همون آنتن های خفاشی قدیمی هم کافیه و جواب میده؟

    • سلام و درود
      در کل برای دریافت شبکه ها از طریق گیرنده های دیجیتال حتی آنتن های رومیزی هم کفاف می کنه و لزومی به خرید آنتن جدید نیست.
      پیروز و سربلند باشید

  8. ممنون، میخوام آنتن عوض کنم گین بالاتری بگیرم، ولی خوب بعضی آنتن ها نوشته روش hdtv و غیره، سوالم این بود که تلویزیون خودش دیجیتال داره فرقی نداره آنتن hdtv باشه یا نباشه بازم شبکه های hd مثل تماشا و امید میگیره، فرستنده شبکه های تماشا و امید کمی دور هستن و آنتن باید هوایی باشه که قابلیت دریافت داشته باشه

    • سلام و درود
      این موضوع بیشتر بسته به موقعیت مکانی شما دارد به طور مثال اگر در زیر زمینه یا محیط های بسته هستید باید از آنتن های هوایی استفاده کنید چون آنتن های رومیزی در این موارد بازدهی بالایی نخواهند داشت.
      در صورتی که دارای گیرنده دیجیتال باشید یا تلویزیون شما گیرنده داخلی داشته باشد نوع آنتن زیاد فرقی نمی کند ولی آنتن هایی که اشاره کردید در هوای بارانی یا ابری عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.
      پیروز و سربلند باشد

  9. سلام ببخشید من در یکی از شهرستان های تهران زندگی میکنم.درقرچک ولی نمیتوانم تمام کانال هارو دریافت کنم. ان کانال های رو هم که دریافت میکنم اصلا خوب نشون نمیده ممنون میشم راهنمایی کنید کنید

    • سلام و عرض ادب
      با توجه به سیل عظیم نظرات در مورد HD سازی کانال های صدا و سیما و سراسری بودن این مشکل، در ادامه تمام راه حل های موجود را به صورت جامع برای شما شرح می دهیم:
      1. آن دسته از دوستانی که در مورد پشتیبانی کردن تلویزیون یا گیرنده خود از فرمت HEVC مطمئن نیستند می توانند به بخش مشخصات در سایت اصلی برند تلویزیون خود مراجعه کنند ولی این نکته را بدانید که اغلب تلویزیون های 4K از این قابلیت پشتیبانی می کنند و آپدیت کردن سیستم عامل در برخی مدل های محدود می تواند در پشتیبانی کردن از فرمت HEVC تأثیر گذار باشد.

      2. دسته دوم مشکلات مربوط به کسانی می شود که تلویزیونشان قادر به دریافت شبکه های HD می باشد اما عملاً تصویری وجود ندارد و فقط صدا دریافت می کنند؛در ادامه باید ذکر کنم که در ابتدا و طبق گفته های منابع رسمی قرار بود هر دو نوع محتوای SD و HD از طریق گیرنده ها قابل دریافت باشد یعنی پخش شبکه های SD ادامه داشته باشد اما طبق گفته روابط عمومی صدا و سیما افرادی که با چنین مشکلی مواجه هستند باید تلویزیون یا گیرنده خود را عوض کنند.

      3.با این وجود و طبق تجربه ی شخصی در چند روز اول تعدادی از گیرنده ها و تلویزیون ها قادر به دریافت بخشی از شبکه ها نبودند که با گذشت چند روز و کانال یابی مجدد، این مشکل رفع شد؛ لذا توصیه می کنم چند روزی در این مورد صبر داشته باشید سپس به خرید محصول اقدام کنید.
      چون مطلب جداگانه در این خصوص در سلام‌ بابا به رشته تحریر درآمده به همین دلیل از شما دعوت می کنم چنانچه در این خصوص نظر و یا پیشنهادی خاصی دارید در اینجا کلیک کرده تا به مطلب مربوطه راهنمایی شوید تا هم نظر خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و هم کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند
      مطلب ⬅آموزش رفع مشکل شبکه های HD صدا و سیما
      پیروز و سربلند باشید

  10. سلام ببخشید tvما ال جی ۵۱۰۰ هستش که گیرنده داره وشبکه های تماشا وسه ومستند رو به صورت HD میگیره وبقیه hdها رو فقط صداشونو میاره .گیرنده مکسیدر روهم وصل کردم به همین شکل بود آیا مشکل فقط از آنتن هستش که رومیزیه.باتشکر.

    • سلام و درود
      دوباره کانالی یابی کنید ولی در صورتی که شبکه های HD سه و مستند دریافت شوند به طور معمول باید سایر شبکه های ایران کالا، تماشا و… هم دریافت شوند. مشکل به آنتن برنمی گردد ولی از سایر همسایه ها جویا شوید که آیــا این مورد برای آنها رخ داده یا خیر؟!

  11. سلام تلویزیون solidare دوگیرنده داره شبکه های hdصداوسیما رو نمیگیره قبلا سه تا شبکه مستندوتماشاوسه رو میگرفت ولی الان اوناهم قطع شدن روز۹/۹/۹۹ کل شبکه هایhdرو گرفت ولی تصویروصدا نداشتن ولی الان هیچکدومhd نمیگیره فقط همه روsd نشون مید بنظرتون تلویزیون من از کانال هایhdصداوسیما پشتیبانی میکنه

    • سلام و عرض ادب
      با توجه به سیل عظیم نظرات در مورد HD سازی کانال های صدا و سیما و سراسری بودن این مشکل، در ادامه تمام راه حل های موجود را به صورت جامع برای شما شرح می دهیم:
      1. آن دسته از دوستانی که در مورد پشتیبانی کردن تلویزیون یا گیرنده خود از فرمت HEVC مطمئن نیستند می توانند به بخش مشخصات در سایت اصلی برند تلویزیون خود مراجعه کنند ولی این نکته را بدانید که اغلب تلویزیون های 4K از این قابلیت پشتیبانی می کنند و آپدیت کردن سیستم عامل در برخی مدل های محدود می تواند در پشتیبانی کردن از فرمت HEVC تأثیر گذار باشد.

      2. دسته دوم مشکلات مربوط به کسانی می شود که تلویزیونشان قادر به دریافت شبکه های HD می باشد اما عملاً تصویری وجود ندارد و فقط صدا دریافت می کنند؛در ادامه باید ذکر کنم که در ابتدا و طبق گفته های منابع رسمی قرار بود هر دو نوع محتوای SD و HD از طریق گیرنده ها قابل دریافت باشد یعنی پخش شبکه های SD ادامه داشته باشد اما طبق گفته روابط عمومی صدا و سیما افرادی که با چنین مشکلی مواجه هستند باید تلویزیون یا گیرنده خود را عوض کنند.

      3.با این وجود و طبق تجربه ی شخصی در چند روز اول تعدادی از گیرنده ها و تلویزیون ها قادر به دریافت بخشی از شبکه ها نبودند که با گذشت چند روز و کانال یابی مجدد، این مشکل رفع شد؛ لذا توصیه می کنم چند روزی در این مورد صبر داشته باشید سپس به خرید محصول اقدام کنید.
      چون مطلب جداگانه در این خصوص در سلام‌ بابا به رشته تحریر درآمده به همین دلیل از شما دعوت می کنم چنانچه در این خصوص نظر و یا پیشنهادی خاصی دارید در اینجا کلیک کرده تا به مطلب مربوطه راهنمایی شوید تا هم نظر خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و هم کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند
      مطلب ⬅آموزش رفع مشکل شبکه های HD صدا و سیما
      پیروز و سربلند باشید

  12. با سلام خدمت شما من دیجیتال دنای گرفتم جدید همه شبکه ها دریافت می‌کنه همsdو همHd شبکه‌ها اچ دی شدت سیگنال 100ولی کیفیت سیگنال هی دائم در حال تغییر از 50تا 90هست و این باعث پارازیت زیاد در شبکه‌ها اچ دی میشه ولی شبکه‌هاsdهم کیفیت هم شدت سیگنال 100هست مشکل چیه آیا مشکل فرستنده ها هست/؟؟

    • سلام و درود
      اتصالات آنتن را چک کنید و یک بار با یک آنتن هوایی امتحان کنید که آیا این مشکل نیز با آن وجود دارد یا خیر؟!

      • کلا آنتن هوایی استفاده میکنم با آنتن هوایی شدت سیگنال شبکه‌ها اچ دی 100هست ولی کیفیت سیگنال ضعیفه دائم در حال تغییر
        شبکه هایsd ولی هم کیفیت سیگنال و هم شدت سیگنال عالی بدون مشکل پخش میشه
        به نظرتون مشکل از چیه از فرستنده هاست؟

        • سلام و درود
          این موضوع را از همسایه های خود هم جویا بشید اگر همین مشکل وجود داشت مشکل از فرستنده محلی بوده به احتمال زیاد
          ولی ممکن است اتصالات یا سیم آنتن نیز دچار فرسودگی شده باشد.
          پیروز و سربلند باشید

  13. سلام یه سوال داشتم ازتون،به انتن اکتیو میشه هر تقویت کننده ای وصل کرد؟مثلا انتن اکتیو یه مارکی باشه و تقویت کننده یه مارک دیگه یا برعکسش امکان پذیره؟یعنی به تقویت کننده، انتن اکتیو مارک دیگه ای وصل کنیم

    • سلام و درود
      متأسفانه به شخصه امتحان نکردم ولی فکر نکنم مشکل خاصی وجود داشته باشد.

  14. سلام خسته نباشید ببخشید من چجوری آنتن تقویتی و به تلویزیون وصل کنم یعنی سیم آنتن بالا میاد وصل میشه به آنتن تقویتی بعدشو راهنمایی میکنید لطفا

    • سلام و عرض ادب
      اتصالات آنتن اصلی به مبدل‌های تقویتی وصل می‌شوند و تلویزیون نیز به خود مبدل وصل می‌شود.
      پیروز و سربلند باشید

  15. سلام من دریکی از روستاهای خوزستان هستم شبکه های hdرو میگیره ولی شدت سیگنال100ولی کیفیت مدام از58تا64 تغییر میکنه مشکل چیه؟تازه آنتن هوایی هانی بادیجیتال gandoداریم فرمتdvbtهم داره یکی از میله های آهنی آنتن ما شکسته آیا مشکل این هست باید آنتن رو عوض کنم لطفا جواب بدید؟🙏🙏

    • سلام و درود
      اگر سایر همسایه‌های شما هم همین مشکل رو داشته باشند تا حدی مشکل به فرستنده محلی و یا موقعیت مکانی شما برمیگردد؛ ولی اگر فقط شما این مشکل رو دارید ممکن است سیگنال‌های دریافتی در گیرنده شما ضعیف بوده به همین دلیل میتونید به صورت تستی از یک آنتن دیگر استفاده کنید و بررسی کنید که آیا این مشکل پابرجاست یا خیر

  16. سلام. من یک آنتن هوایی دارم از اون خفاشی هایی که بدنه پلاستیکی دارن و داخلش برد وجود داره و دو طرفش انتن تلسکوپی تعبیه شده، البته از یکی از دوستان بدستم رسیده و تا حالا امتحان نکردم. گویا این انتن بهمراش یک تقویت سیگنال وجود داره که من ندارمش، یعنی فقط آنتن هوایی با مشخصات فوق‌الذکر موجوده، آیا با همین اوصاف و بدون اون دستگاه تقویتی، کار میکنه؟ یا حتماً باید به تقویتی متصل بشه!؟ آخه اون بُرد داخلیش و چراغش منو به شک انداخته که بدون دستگاه تقویتیش از انجام کار ساده‌ش عاجزه!!!!

    • سلام و درود
      متأسفانه اطلاع چندانی در این زمینه نداریم دوست گرامی

    • سلام. این آنتن ها اگر سیگنال قوی باشه بدون بوستر هم کار می کنند اما عموما در شهرها به دلیل ساختمان های نزدیک به هم نیاز به بوستر هست و می تونید به صورت جداگانه خریداری کنید.

  17. سلام تلویزیون ال سی دی با گیرنده داخلی رو سال ۹۱ خریدم تا اینکه اعلام شد شبکه مستند و سه و نمایش اچ دی شدن و چند وقتی اونا رو هم دریافت میکرد تلویزیون ،،،یک سال بعد از اچ دی شدن این سه شبکه اعلام شد شبکه های سیما اچ دی شدن ولی تلویزیون من کلاً شبکه‌های اچ دی رو دیگه نمی‌گیره سوالم اینه که باخریدن گیرنده دیجیتال میتونم شبکه ها رو دریافت کنم و اینکه جایی که من ساکن هستم انتن هوایی نمیشه گذاشت و از آنتن رومیزی استفاده میکنم ایا می تونم شبکه های اچ دی رو دریافت کنم یا نه از رشت هستم

    • با سلام و درود
      دوست گرامی با توجه به اینکه بسیاری از کانال‌های اچ دی با شرایط خاصی ارائه می‌شوند، باید تلویزیون یک سری قابلیت‌ها را داشته باشد که امکان دارد تلویزیون شما فاقد این قابلیت‌ها باشد به همین دلیل نمایش داده نمی‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *