Local dimming چیست؟

Local dimming چیست؟

Local Dimming چیست؟

چکیده: احتمالا شما هم قابلیت لوکال دیمینگ را شنیده‌اید. و این سوال برایتان به وجود آمده باشد که Local dimming چیست؟ چه کارایی در تلویزیون دارد؟  local dimming با استفاده از چراغ‌هایی که در پشت لایه‌های LCD هستند کنتراست را بالا می‌برد و باعث بهبود کیفیت تصویر می‌شوند و البته این در اتاق‌هایی که تاریک هستند بسیار مشهود است. ما در این مطلب قصد داریم قابلیت local dimming یا تاریکی موضعی در تلویزیون‌ها را به تفصیل و با زبان ساده برای شما توضیح دهیم و در پایان هم لیستی از بهترین تلویزیون‌ها با قابلیت لوکال دایمینگ را برای شما قرار دادیم تا اگر این قابلیت برای شما اهمیت دارد، به راحتی بتوانید مدل مناسبی را انتخاب و خرید کنید، پس در ادامه با ما همراه بشید.

 فناوری لوکال دیمینگ 

حال می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که Local dimming چیست؟  باید گفت که تلویزیون‌های LED به دو صورت FULL-LED و EDGE-LED می‌باشند که در ساخت هر دو می‌توان از Local Dimming استفاده کرد. فناوری Local Dimming باعث می‌شود که روشنایی در LED، بصورتی کنترل شود که روشنایی و تاریکی موضعی امکان‌پذیر باشد. به این ترتیب روشنایی در قسمت‌های مختلف LED بصورت جدا قابل کنترل می‌باشند. تعداد نقاط کنترل نور در تلویزیون‌های مجهز به Local Dimming، متفاوت است.

در صورتی که تعداد نقاط قابل کنترل نور در صفحه زیاد باشد، کیفیت در این تلویزیون‌ها نیز بالاتر می‌باشد اما مشکلی که در Local Dimming مطرح می‌باشد، Blooming یا درز نور است. Blooming باعث تاثیر نور نقاط روشن بر تیره می‌شود، به این ترتیب نور از نقاط روشن به تاریک درز می‌کند و منجر به کاهش عمق تاریکی نقطه‌های تاریک می‌شود اما LG بوسیله استفاده از فناوری نانوسل باعث عدم این درز نور شده است و تصویری با کیفیت مناسب و خوب را برای مشتریان ایجاد کرده است. البته سایر برندهای معروف دیگر نیز بر روی این فناوری کار کرده‌اند اما ال جی پیش رو بوده است.

برای آزمایش local dimming، برروی تلویزیون‌هایی که قابلیت local dimming را داشتند در حالت بازی آن‌ها را با هم مقایسه کردیم، نتیجه را در تصاویر زیر ببینید.

Local dimming چیست؟

backlight چیست و چه تاثیری بر لوکال دیمینگ دارد؟

backlight یا نور پس زمینه به معنی پیکربندی چراغ‌های نور پس زمینه است و برای نحوه تاثیر روی لوکال دیمینگ مهم است. نور پس زمینه Full-array/direct lighting بهترین حالت برای لوکال دیمینگ است. همانطور که برای یکنواختی صفحه نمایش، بستگی به نحوه اجرا دارد. بعضی از تلویزیون‌های با نور پس زمینه edge-lit دارای یکنواختی مشکی بهتری نسبت نور پس زمینه full-array دارند.

سه نوع نور پس زمینه وجود دارد که عبارتند از Direct-lit ، edge-lit ، full-array

  • نور پس زمینه Direct-lit یا مستقیم (گاهی اوقات به عنوان آرایه کامل نامیده می‌شود) به این معنی است که LEDها در پشت پنل LCD تلویزیون قرار می‌گیرند.
  • تلویزیون‌های Edge-lit فقط دارای LEDها در امتداد دو طرف صفحه نمایش هستند (معمولا دو طرف مخالف)، و این LEDها مسئول نور دادن کل صفحه نمایش هستند. آن‌ها برای اندازه‌گیری موضعی کاملا متفاوت عمل می‌کنند، بنابراین این نتیجه بسیار مهم است.

Local dimming چیست؟

تلویزیون‌های Direct-lit فقط باید ویدیو را تجزیه و تحلیل کنند و جاهایی را که نیاز به کم کردن نور دارند را تشخیص دهند و سپس نور LEDهایی را که مستقیما در پشت آن قسمت از صفحه نمایش قرار دارند را کم کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها فقط در تاریکی بخش‌هایی از یک تصویر بهتر باشند و فقط قسمت‌هایی را که باید روشن باشند روشن‌تر کنند.

تلویزیون‌های Edge-lit نمی‌توانند نور LEDهایی که در پشت قسمت‌های مربوط به صفحه نمایش که در آنجا وجود ندارند را کم کنند. به این دلیل لوکال دیمینگ edge-lit یعنی لبه‌ها، بسیار دقیق‌تر به نظر می‌رسد. استفاده از لوکال دیمینگ در این نوع از تلویزیون‌ها، به طور معمول به ایجاد نوارهای افقی یا عمودی کم رنگ در صفحه منجر می‌شود و این به دلیل قرار گیری LEDها در لبه است. به طور خلاصه، اگر شما یک تلویزیون با Local Dimming مناسب می‌خواهید، باید یک تلویزیون با نور پس زمینه direct-lit بگیرید نه Edge-lit.

Micro Dimming چیست؟

Micro Dimming  چیست؟

پس از آنکه دانستیم که Local dimming چیست؟ نوبت آن است که به بحث فناوری دیگری بپردازیم: Micro Dimming نرم افزاری است که با استفاده از پردازنده‌های فوق‌العاده سریع می‌تواند الگوریتم‌های فوری را بر روی اطلاعاتی که به آنتن یا گیرنده شما وارد می‌شود بصورت لحظه‌ای اجرا کند. روشنایی یا تاریکی تصویر را تنظیم می‌کند. این فناوری فعالیت گفته شده را از طریق نقسیم‌بندی صفحه نمایش به صورت نقطه‌ای یا موضعی( حدود 600 نقطه) انجام می‌دهد.
فناوری Micro Dimming با تجزیه و تحلیل چارچوب فیلم، کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ را بهبود می‌بخشد تا نور پس زمینه LED و سیگنال ویدیویی را در زمان واقعی بهینه کند. به عبارت دیگر تلویزیون‌های سامسونگ به یک نرم افزار قدرتمند مجهز شده‌اند که سیگنال ورودی را تغییر می‌دهند و قسمت روشن‌تر و تیره‌تر تصویر را به حالتی که قرار است باشد، تنظیم می‌کند.

Micro Dimming کیفیت عکس را از طریق کنتراست، رنگ‌ها و جزئیات افزایش می‌دهد. با این فناوری موارد زیر را تجربه می‌کنید:

  • تصویر روشن‌‌تر
  • دیدن رنگ‌های روشن و پرطراوت و زیبا
  • بهتر شدن کیفیت تصاویر

blooming

blooming: مساله‌ای که بیشتر افراد هنگام خرید تلویزیون به آن توجه می‌کنند و خیلی اهمیت دارد برایشان کیفیت تصویر تلویزیون است که در تلویزیون هوشمند باید تنظیمات تصویر به خوبی انجام بشود تا بهترین کیفیت تصویر را داشته باشیم. همه تلویزیون‌ها یک سری تنظیمات پیش فرض دارند که حتما باید درست تنظیم شده باشد و یک سری تنظیمات هم هست که خودتان باید با توجه به شرایط و چیزی که می‌خواهید تنظیم کنید تا بهترین کیفیت تصویر را برای هر برنامه‌ای دریافت کنید.

 کاراییLocal Dimming 

حال بهتر است در این مطلب Local dimming چیست؟ به کارایی این فناوری بپردازیم. تلویزیون‌های LED به دو صورت FULL-LED و EDGE-LED می‌باشند که در ساخت هر دو می‌توان از Local Dimming استفاده کرد. فناوری Local Dimming باعث می‌شود که روشنایی در LED، بصورتی کنترل شود که روشنایی و تاریکی موضوعی امکان‌پذیر باشد. به این ترتیب روشنایی در قسمت‌های مختلف LED بصورت جدا قابل کنترل می‌باشند. تعداد نقاط کنترل نور در تلویزیون‌های مجهز به Local Dimming متفاوت است.

در کل می‌توان گفت Local daiming با استفاده از چراغ‌هایی که در پشت لایه‌های LCD هستند کنتراست را بالا می‌برد و باعث بهبود کیفیت تصویر می‌شوند و البته این در اتاق‌هایی که تاریک هستند بسیار بیشتر مشهود است.

Blooming مهمترین مشکل Local Dimming

در صورتی که تعداد نقاط قابل کنترل نور در صفحه زیاد باشد، کیفیت در این تلویزیون‌ها نیز بالاتر خواهد بود. در صورتی که تعداد نقاط قابل کنترل نور در صفحه زیاد باشد، کیفیت در این تلویزیون‌ها نیز بالاتر می‌باشد اما مشکلی که در Local Dimming مطرح می‌باشد، Blooming یا درز نور است. Blooming باعث تاثیر نور نقاط روشن بر تیره می‌شود، به این ترتیب نور از نقاط روشن به نقاط تاریک درز می‌کند و منجر به کاهش تاریکی نقطه‌های تاریک می‌شود.

البته میزان و شدت این مشکل در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است مثلا این مشکل در تلویزیون SV670U توشیبا قابل مشاهده است ولی به سختی می‌توان این مشکل را در سری ۸۵۰۰ ال جی و یا سامسونگ دید. این مشکل در تلویزیون‌های Full-Array که تمام صفحه از LED پوشیده شده است به مراتب بیشتر از تلویزیون‌های Edge-Lit است.

شرکت LG بوسیله استفاده از فناوری نانوسل باعث عدم این درز نور شده است و تصویری با کیفیت مناسب و خوب را برای مشتریان ایجاد کرده است. البته سایر برندهای معروف دیگر نیز برروی این فناوری کار کرده اند اما ال جی پیشرو است.

نتیجه

مشکل Blooming مهمترین مشکل فناوری Local Dimming است اما آنقدر جدی نیست که شما را از خرید یک تلویزیون LED باز دارد. این مشکل در تلویزیون‌های امروزی تاحدود زیادی رفع شده است و اگر قصد خرید یک تلویزیون LED با فناوری تاریکی موضعی را دارید نگران این مشکل نباشید. در صورتی که سوال یا نظری در مورد مطلب Local dimming چیست؟ با با در میان بگذارید.

همچنین بررسی کنید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *