کابل HDMI چیست؟

کابل HDMI چیست و چرا باید داشته باشیم؟

کابل HDMI چیست ؟

اولین و تنها رابط تجاری برای انتقال غیر فشرده همزمان صدا و تصویر بصورت دیجیتال است. در واقع HDMI نوعی پورت ارتباطی است که قابلیت انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا را تنها با استفاده از یک کابل، به کاربرها ارائه می دهد. ما در این مطلب (کابل HDMI چیست) از سلام‌ بابا نحوه کار کابل HDMI را شرح می‌دهیم و همچنین انواع کابل HDMI و کاربردهای آن‌ها را نیز توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

پورت HDMI 

پورت HDMI برای اولين بار در سال 2002 طراحي و در سال 2003 عرضه عمومی شد. این رابط اولین و تنها پورت مستقل بین چند شرکت است که در سال 2003 توسط کمپانی‌هایHitachi ،Silicon Image ،Philips  Panasonic و Sony و با مشارکت مالی و تکنولوژی این شرکت‌ها ایجاد شد. HDMI در واقع مخفف عبارت (High Definition Multimedia Interface) است که در زبان فارسی به عنوان رابط چندرسانه‌ای HD یا رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا هم نامیده می‌شود.

کابل HDMI چیست؟

کابل HDMI چیست و عملکرد آن چگونه است؟

کابل HDMI چیست ؟ کابل HDMI می‌تواند بدون انجام فشرده سازی بر روی تصاویر و صداها، به انتقال اطلاعات بین دستگاه هایی از قبیل DVD-Player، کنسول‌های بازی، سیستم‌های حرفه‌ای صوتی و تصویری، دوربین‌ها دیجیتال، موبایل‌ها  یا هر وسیله ی دیگری بپردازید. پورت HDMI برای دستگاه‌هایی که اندازه کوچکتری دارند در اندازه کوچکتر و با نام mini HDMI وجود دارد.

مشخصات فنی کابل HDMI

اين پورت امكان انتقال تصاوير با وضوح بيش از 1080 پيكسل و سرعت 60 فريم در هر ثانيه را داشته و صدا را در هشت كانال با فركانس 192 كيلوهرتزی منتقل می‌كند. HDMI هشت کانال صوتی را تا 192kHz انتقال می‌دهد و تمامی فرمت‌های کنونی برای صدا از قبیل Dolby Digital و DTS را پشتیبانی می‌کند.

کابل HDMI چیست؟ -مشخصات فنی کابل HDMI

HDMI : تاریخچه تولید و ورژن های آن

HDMI 1.1 : اولین ورژن hdmi در دسامبر 2002 با قابلیت نمایش سیگنال های تلویزیون دیجیتال به همراه صدای دالبی دیجیتال و انواع متنوعی از فرمت‌های صدا و در می 2004 ویرایش 1.1 با پشتیبانی از DVD Audio و صدای 5.1 بدون استفاده از 6 کابل صدای RCA به بازار آمد.

HDMI 1.2 : این نسخه در آگوست 2005 با پشتیبانی از فرمت صدای تک بیتی، برای مثال (SACD Super Audio CD) یا( DSD Direct Stream Digital) منتشر شد.

HDMI 1.2a : در دسامبر 2005 با ویژگی  (Consumer Electronic Control CEC) و مجموعه دستورات ان ، ایجاد ویرایش (1.2a CTS Compliance Test Specification) که شامل یک CEC مکمل اضافه نیز می شود که برای سازگاری فنی با HDMI 1.2 به روز شده است.

HDMI 1.3 : در ژوئن 2006 با سرعت بالاتر منتشر شد. این ورژن ویرایش پهنای باند تک ارتباطی (Single-Link) رو تا 340MHz یعنی 10.2 Gbps ، برای پشتیبانی از نیازهای اینده دستگاه های نمایشگر HD مثل تفکیک پذیری بالاتر (Resolution)، عمق رنگ بیشتر (Deep Color) و نرخ فریم بالاتر (Frame Rate) پایه ریزی شده که به ویرایش های اینده اجازه می دهد تا به سرعت های بالاتر برسند.

HDMI 1.4 : این ورژن در سال 2009 با پشتیبانی از 3D و شبکه ، نسبت به ورژن قبلی منتشر شد.

نسخه 2.0 HDMI : در سپتامبر 2013 با تولید نسخه HDMI 2.0 این مقادیر به 18 گیگابیت در ثانیه و 32 کانال صوتی 1536 کیلوهرتزی رسید. این نسخه جدید از کیفیت تصویر 4k پشتیبانی می‌کند و 60 فریم در ثانیه را در این حالت انتقال می‌دهد.

همچنین در نسخه 2 فناوری HDMI قابلیت تبادل دوطرفه با 4 مسیر صوتی و 2 مسیر تصویری افزوده‌ شد، به این معنا که دو دستگاه دیجیتالی که توسط HDMI به یکدیگر متصل می‌شوند، علاوه بر انتقال داده، اطلاعات شناسایی صفحه نمایش گسترده (EDID) طرف مقابل را دریافت می‌کنند.

 

کابل HDMI 2.1 چیست؟

HDMI 2.1 و کاربرد آن

قطعا هرچقدر رزولوشن یک تلویزیون بالاتر باشد، کیفیت نمایش تصویر نیز بالاتر می‌رود و به لطف پورت HDMI می‌توان از طریق کنسول یا دستگاه‌‌های پشتیبانی‌کننده 4K محتویات مربوطه را با بالاترین کیفیت تماشا کنید. پورت‌ HDMI 2.1 در واقع می‌تواند هم از رزولوشن 8K و هم از نرخ فریم‌‌های بالا پشتیبانی کند. برای این پورت دو حالت در خروجی تصاویر وجود دارد. یا می‌توایند رزولوشن 4K با سرعت 120 هرتز دریافت کنید یا اینکه رزولوشن 8K با سرعت 60 هرتز دریافت کنید. همچنین برای دریافت خروجی 8K همراه HDR نیاز به یک کابل با پهنای باند 48 گیگابایت بر ثانیه دارید.

رابط HDMI 2.0 دارای پهنای باند حداکثر 18 گیگابیت در ثانیه است و این در حالی است که رابط HDMI 2.1 از پهنای باند نجومی 48 گیگابیت در ثانیه بهره می‌برد که حتی بیش از دو برابر پهنای باند سریع ترین رابط HDMI موجود در جهان است. HDMI 2.1 می تواند دقت 8K را با نرخ 100 فریم در ثانیه پخش کرده و از دقت 10K نیز پشتیبانی می کند.

کابل HDMI 2.1 چیست؟

تاثیر HDMI 2.1 روی کیفیت

از طرفی HDR جدیدی که این پورت برای شما به ارمغان می‌ آورد رنگ بندی‌ ها را در هر صحنه یا حتی در هر فریم بهینه‌ تر از قبل به تصویر می کشد و تصاویری که مشاهده خواهید کرد نسبت به قبل زنده‌ تر و واقعی‌ تر هستند و میزان روشنایی و کنتراست بالاتری خواهید داشت. همچنین گیمرها نیز می توانند از Game Mode VRR نهایت استفاده را ببرند چراکه به گیمرها اجازه می دهد تصاویر بازی خود را با تاخیر ورودی کمتر، نرخ فریم ثابت‌ تر، صحنه‌ های با ثبات بیشتر و پایدارتر مشاهده کنند.

در این نسخه‌ بهبودهایی نیز برای دریافت صدا حاصل شده و این حالت به شما اجازه می‌دهد تا از نظر صداگذاری و افکت‌‌های تصویری، خروجی بهتری را دریافت کنید و با قابلیت ARC شما می‌توانید راحت‌‌تر تلویزیون‌ خود را به ساندبارها و دیگر سیستم‌‌های صوتی متصل کنید.

انواع کانکتور HDMI

  • HDMI نوع A یا استاندارد: این کانکتور تحت عنوان ورژن 1.0 عرضه شد که 19 پین دار د و هر دو سیگنال ویدیویی و صوتی را منتقل می‌کند. پهنای باند آن قابلیت حمل SDTV ،EDTV و HDTV را دارد. ابعاد سر نر کانکتور نوع A برابر 13.9 × 4.45 میلیمتر و سر مادگی آن برابر 14 × mm 4.55 است.
  • HDMI نوع B: ابعاد این کانکتور 21.2 × mm 4.45 است. پین‌های این کانکتور دارای 29 پین است. این محصول برای وضوح بالای نمایشگرها از قبیل (WQUXGA 3840×2400) در نظر گرفته شده است. همچنین این کانکتور با لینک دوگانه DVI-D سازگار است.
  • HDMI نوع C یا مینی: این کانکتور در ورژن 1.3 HDMI توسعه داده شد و کاربرد آن برای تجهیزات کوچکتر از پلاگین نوع A است. اندازه آن 10.42 × mm 2.42 بوده و 19 پین دارد. بنابراین کانکتور نوع C می‌تواند به کمک کابل تبدیل A به C به کانکتور A متصل شود.
  • HDMI نوع D یا میکرو: جدیدترین عضو از خانواده کانکتورهای HDMI “میکرو” نام دارد که در ورژن 1.4 عرضه شد. میکرو قابلیت اتصال ویدیویی HD را برای تلفن همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی کوچکتر فراهم می کند. پهنای این کانکتور 6.4 mm است و عرض رابط اصلی ان 1.3 است.
  • HDMI نوع E: کانکتور نوع E در واقع کانکتور مورد استفاده در صنعت خودرو است.

استفاده از کابل HDMI برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر به تلویزیون

استفاده از کابل HDMI بهترین روش برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر به تلویزیون است. زیرا صدا و تصویر را با  بهترین کیفیت انتقال می‌دهد. البته دستگاه‌های قدیمی این نوع اتصال را پشتیبانی نمی‌کنند اما بیشتر دستگاه های جدید، HDMI را پشتیبانی می‌کنند.

مزایای استفاده از کابل HDMI نسبت به کابل های دیگر

کابل HDMI نسبت به کابل‌های مشابه دیگر بهتر است چرا که تصاویری با کیفیت بهتر را ارائه می‌دهد. HDMI اطلاعات تصویر را بدون فشرده سازی و بصورت دیجیتال انتقال می‌دهد. همچنین صدا را هم بصورت دیجیتال انتقال داده و با کیفیت عالی ارائه می‌دهد. استفاده از کابل HDMI به این خاطر که تنها از یک کابل برای انتقال همزمان صدا و تصویر به جای چندین کابل استفاده می شود، خیلی راحت‌تر است.

نتیجه گیری

در نهایت لازم است که این را هم بدانید کابل HDMI از چند سال گذشته، اهمیت زیادی پیدا کرده و بخصوص اگر بخواهید بطور کامل از امکانات یک DVD Player یا Blu-Ray استفاده کنید و کیفیت واقعی آن‌ها را مشاهده کنید، می بایست حتما از کابل HDMI استفاده کنید. یک کابل با طول مناسب تهیه کنید و دقت داشته باشید که از قابلیت های دستگاه شما پشتیبانی کند. قیمت خیلی زیاد تاثیر چندانی در کیفیت کابل ندارد پس لازم نیست هزینه زیادی بابت خرید یک کابل HDMI بپردازید.

منبع : ویکی پدیا

همچنین بررسی کنید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

12 نظرات

  1. سلام من میخام باکابلhdmi, گوشی رو به تیوی وصل کنم چه نوع کابلی بگیرم

  2. با سلام میخواستم مانیتورو به پی سی وصل کنم ورودی اچ دی ام آی هم داره سوالم اینه که چون آداپتور مانیتورو گم کردم با یه کابل مستقیم اچ دی ام ای میتونم وصلش کنم به پی سی کابل اچ دی ام ای مثل فایر وایر خودش منبع تغذیه رو از طریق رشته سیم انتقال میده ؟ بدون نیاز به اداپتور

  3. من کارت گرافیکم هم hdmi داره هم خروجی dvi-d برای بازی کدومو استفاده کنم کارت گرافیک rx 580 8g

    • سلام دوست گرامی
      برای گیمرها DP بهترین انتخاب موجود است، به ویژه اگر به دنبال نرخ فریم دهی بالا و نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز در وضوح 4K یا بالاتر باشید. همچنین HDMI هم یک انتخاب قابل قبول برای گیمرها است، گرچه نگارش‌های 1.4 و 2.0 آن از نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز فقط با وضوح تصویر 1080p یا پایین‌تر از آن پشتیبانی می‌کنند. DVI نیز برای گیمینگ در وضوح تصویر 1080p با نرخ نوسازی تصویر 144 هرتز است و پشتیبانی از وضوح تصویر 2560×1600 برای آنهایی که به تولید محتوا می‌پردازند مناسب است. با این حال DVI فضای محدودتری برای ارتقا پذیری دارد و ممکن است نتوانید با دستگاه‌های جدید قادر به دست یابی به وضوح و نرخ نوسازی مورد نظرتان باشید، از این رو جز در استفاده با سخت افزارهای قدیمی، باید از آن پرهیز کرد.

  4. سلام منم دقیقا همین مشکلو داشتم مهتابی تو پذیرایی روشن میشد تصویر قطع و وصل میشد رفتم یه کابل 4kجنس خوب خریدم مشکل حل شد فقط مشکل از کابل کابل جنس خوب بخرید حل میشه
    ایام به کام

  5. سلام خسته نباشید از hdmi میتونیم به اسپیکر وصل کنیم با کدوم سیم ها

    • سلام و درود
      این مورد تا حدی بستگی داره به نوع اسپیکر و پورت‌های که پشتیبانی خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *