بررسی تلویزیون سامسونگ q60c
بررسی تلویزیون سامسونگ q60c

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60C

تلویزیون سامسونگ Q60C 

تلویزیون‌های سامسونگ معمولاً جزو بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار هستند. تلویزیون‌های سامسونگ از کیفیت تصویر بسیار خوبی با رنگ‌های بسیار اشباع و رنگ سیاه عمیق برخوردار هستند. شرکت سامسونگ یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه تولید تلویزیون هوشمند بوده و محصولات این برند همیشه با استقبال خوبی از طرف مصرف کنندگان همراه بوده است. ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60C بپردازیم.

تلویزیون Q60C یک تلویزیون سطح پایه در سری 2023 و در واقع یکی از ارزان‌ترین تلویزیون‌های 4K سامسونگ با صفحه نمایش QLED در سال 2023 می‌باشد. تلویزیون سامسونگ Q60C برای استفاده خانگی و معمولی و همچنین تماشای فیلم به صورت حرفه ای کاملا مناسب است. تلویزیون مذکور مدل مشابه تلویزیون سامسونگ Q65C است که برای منطقه جغرافیایی متفاوتی می‌باشد و به جز تفاوت در طراحی پایه و برخی از تکنولوژی ها فرق چندانی با هم ندارند. این تلویزیون مدلی پایینتر از Q70C سامسونگ و جایگزین کیولد Q60B سامسونگ از سال 2022 شده است. به‌عنوان یک مدل سطح پایه، ویژگی‌های این تلویزیون محدود است، زیرا از لوکال دایمینگ، پهنای باند HDMI 2.1 و نرخ تازه سازی متغیر (VRR) پشتیبانی نمی‌کند. اگرچه نسخه کمی ساده شده پلتفرم هوشمند تایزن سامسونگ را اجرا می کند، اما استفاده از آن همچنان آسان است و تعداد زیادی برنامه در دسترس دارد، بنابراین مطمئناً سرویس پخش مورد علاقه خود را پیدا خواهید کرد. مجهز به پردازشگر Quantum Processor Lite 4K است که متاسفانه فاقد تکنولوژی AI Upscale می‌باشد. البته پردازشگر مذکور به کمک تکنولوژی 4K Upscaling می‌تواند رزولوشن محتواهای در حال پخش را در حد کیفیت تصویر 4K ارتقا ببخشد تا محتواهای کم کیفیت را نیز با کیفیت بهتری در این تلویزیون مشاهده کنید. برای تماشای فیلم مشکلی ندارد، زیرا صحنه‌های تاریک به‌خاطر نسبت کنتراست بالای خود به‌طور کلی خوب به نظر می‌رسند، اما فاقد ویژگی لوکال دایمینگ است و نمی‌تواند در HDR روشن شود، بنابراین هایلایت‌های روشن برجسته نمی‌شوند.

ویدیو بررسی تلویزیون سامسونگ Q60C

شما می‌توانید در ویدیوی زیر بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این تلویزیون را به صورت کامل مشاهده فرمایید. همچنین در پایان مطلب ویدیو آنباکس و راه اندازی این محصول قرار داده شده است و پیشنهاد می‌کنم حتماً این ویدیوها را مشاهده فرمایید.

 

جمع امتیازات تلویزیون سامسونگ Q60C ( امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 7.1 امتیاز فیلم: 6.8
نمایش تلویزیون: 6.9 ورزش: 6.9
بازی های ویدیویی: 7.2 فیلم اچ دی آر: 7.1
بازی اچ دی آر: 7.4 مانیتور: 7.1

تفاوت بین اندازه ها و انواع سایز

مدل های 32، 43، 50، 55، 65، 70، 75 و 85 اینچ از تلویزیون سامسونگ Q60C موجود است که همگی از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و تنها نام مدل‌های آن‌ها متفاوت است.

اندازه مدل
32″ QN32Q60CAFXZA
43″ QN43Q60CAFXZA
50″ QN50Q60CAFXZA
55″ QN55Q60CAFXZA
65″ QN65Q60CAFXZA
70″ QN70Q60CAFXZA
75″ QN75Q60CAFXZA
85″ QN85Q60CAFXZA

طراحی ظاهری تلویزیون سامسونگ Q60C

اگرچه تلویزیون سامسونگ Q60C یک تلویزیون 4k سطح پایه است، اما با حاشیه‌های نازک و طراحی مدرن به طرز شگفت انگیزی ممتاز به نظر می‌رسد. طراحی این تلویزیون بسیار شبیه به مدل سال قبل است. سامسونگ جزو برندهایی است که سعی می‌کند علاوه بر امکانات جدید، تلویزیون‌های خود را به صورت باریک و شیک طراحی نماید. همچنین اگر تمایل به خرید تلویزیون با کیفیت و امکانات بیشتر در برند سامسونگ دارید پیشنهاد می‌کنیم نیم نگاهی به مطلب بررسی تلویزیون سامسونگ Q70C داشته باشید.

پایه نگهدارنده

تلویزیون سامسونگ Q60C

این تلویزیون دارای پایه‌های پلاستیکی پهن است که به خوبی تلویزیون را پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که پایه‌های آن بسیار عریض است، برای قرار دادن آن به یک میز بزرگ نیاز دارید. پایه را می‌توان در موقعیت پایینی مطابق شکل قرار داد، که صفحه را حدود 4.82 سانتی‌متر بالاتر از میز قرار می‌دهد، یا در موقعیتی که صفحه را حدود 7.36 سانتی‌متر بالاتر از میز قرار می‌دهد. سامسونگ جزو برندهایی است که سعی می‌کند علاوه بر امکانات جدید، تلویزیون‌های خود را به صورت باریک و شیک طراحی نماید. این محصول دارای طراحی AirSlim با ضخامت کم و حاشیه‌های باریک در 3 طرف صفحه نمایش تلویزیون می‌باشد که به آن زیبایی خاصی بخشیده است. به‌دلیل ساختار جدید پایه‌ها در Q60C و وجود فاصله مابین تلویزیون تا سطح افقی، کاربران می‌توانند بدون مشکل، ساندبار خود را در مقابل و یا حتی در زیر تلویزیون قرار دهند.

قسمت پشتی تلویزیون

تلویزیون سامسونگ Q60Cپشت تلویزیون از پلاستیک ساخته شده است و روکش خوبی دارد. متأسفانه، هیچ گیره یا راهنما برای مدیریت کابل وجود ندارد، بنابراین مدیریت کابل‌ها دشوار است. در قسمت پشتی دسترسی به ورودی‌ها سخت است به خصوص اگر تلویزیون را به دیوار نصب کنید. شما می‌توانید آن را روی پایه استاندارد VESA نصب کنید. این تلویزیون دارای پایه دیواری 400*300 VESA می باشد. VESA اولین استاندارد بین المللی می‌باشد که تولیدکنندگان مانیتور و تلویزیون‌های دنیا برای استفاده یکسان از پایه نصب تلویزیون یا مانیتور بر روی دیوار (براکت دیواری) از آن پیروی می‌کنند.

ضخامت و کیفیت ساخت

تلویزیون سامسونگ Q60Cاین تلویزیون دارای ضخامتی به اندازه 2.9 سانتی‌متر است که ضخامت آن برابر ضخامت تلویزیون سامسونگ Q60B است. همچنین حاشیه بسیار کمی دارد که 1.0 سانتی‌متر است و این تلویزیون را تبدیل به یک نمایشگر تمام صفحه کرده است. سامسونگ Q60C کیفیت ساخت خوبی دارد. پایه به خوبی تلویزیون را پشتیبانی می‌کند اما به راحتی از دو طرف تکان می‌خورد. این تلویزیون تقریبا به طور کامل از پلاستیک ساخته شده است و مقداری انعطاف پذیری در پنل قسمت پشتی وجود دارد، اما این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند. به طور کلی، کیفیت ساخت آن هیچ ایراد یا مشکل عمده ای ندارد ولی خیلی عالی نیست و برخی از مواد استفاده شده در ساخت کمی ارزان به نظر می‌رسد. در کل دارای کیفیت ساخت قابل قبولی است.

کیفیت تصویر

این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K است. وضوح تصویر با توجه به فناوری‌هایی که در آن به کار گرفته شده است می‌تواند تصاویر را در شکل بسیار مطلوبی نمایش دهد. همچنین دارای رزولوشن 2160×3840 پیکسل است و نسبت به تلویزیون های Full HD کیفیت تصویر بالاتری دارد.

کنتراست

تلویزیون سامسونگ Q60Cنسبت کنتراست نسبت بین روشنایی روشن‌ترین رنگ (سفید) و تیره‌ترین رنگ (مشکی) است که تلویزیون می‌تواند تولید کند. نسبت کنتراست بالاتر به این معنی است که تلویزیون می‌تواند سیاهی عمیق تری را نمایش دهد و کیفیت کلی تصویر را بهبود می‌بخشد، به خصوص هنگام تماشای محتوا در اتاق های تاریک. تلویزیون سامسونگ Q60C کنتراست خوبی دارد. نسبت کنتراست اصلی آن عالی است، بنابراین صحنه‌های تیره رنگ در یک اتاق تاریک بسیار خوب به نظر می‌رسند.

روشنایی SDR و HDR

تلویزیون سامسونگ Q60Cمتأسفانه این تلویزیون دارای حداکثر روشنایی ضعیف در HDR است. هایلایت‌ها به چشم نمی‌آیند و فاقد ویژگی لوکال دایمینگ برای کمک به برجسته کردن اشیاء روشن است. تلویزیون Q60C دارای حداکثر روشنایی بسیار خوبی در SDR است. در یک اتاق با نور متوسط ​​به اندازه کافی روشن است تا بر تابش خیره کننده غلبه کند و هیچ تغییری در روشنایی بین بیشتر صحنه ها وجود ندارد.

یکنواختی خاکستری و مشکی

تلویزیون سامسونگ Q60Cیکنواختی خاکستری در این تلویزیون مناسب است. کناره های صفحه کمی تیره‌تر از مرکز هستند، اما در بیشتر محتوای واقعی حائز اهمیت نیست. کمی جلوه صفحه نمایش کثیف در مرکز صفحه نمایش وجود دارد که هنگام تماشای ورزش باعث حواس پرتی می‌شود. صحنه‌های نزدیک به تاریکی بدون هیچ مشکلی بسیار بهتر به نظر می رسند. یکنواختی مشکی این تلویزیون فوق‌العاده است. چند تکه ابری روی صفحه نمایش وجود دارد، اما آنها حتی در صحنه‌های تقریبا سیاه به سختی قابل توجه هستند و آنچنان حائز اهمیت نیستند.

طیف رنگ و حجم رنگ

تلویزیون سامسونگ Q60Cطیف رنگی HDR عالی است. این تلویزیون پوشش بسیار خوبی از فضای رنگی DCI-P3 دارد که در اکثر محتوای HDR استفاده می‌شود. نگاشت تن تلویزیون با رنگ‌های اشباع عالی است. اگرچه می‌تواند طیف رنگی گسترده‌ای را نمایش دهد، اما حجم رنگ در این تلویزیون مناسب است. در بیشتر موارد می تواند رنگ‌های کم نور را به خوبی نمایش دهد، اما سایه‌های روشن آبی به روشنی رنگ‌های دیگر نیستند. این محصول با برخورداری از تکنولوژی One Billion Color توانایی تولید و نمایش طیف گسترده ای از رنگ‌ها (در حدود 1 میلیارد رنگ مختلف) را دارد تا از تماشای محتوای مختلف در آن بیشتر لذت ببرید.

بازتاب نور و زاویه دید

تلویزیون سامسونگ Q60Cکنترل بازتاب نور در این تلویزیون مناسب است. پوشش نیمه براق به کاهش شدت منابع نور قوی کمک می‌کند، اما روشنایی زننده و خیره‌کننده را به طور کامل از بین نمی‌برد. متأسفانه، زاویه دید سامسونگ Q60C بسیار پایین است. با حرکت خارج از مرکز، تصویر به سرعت محو می‌شود و رنگ‌ها تغییر می‌کنند و رنگ زرد بیشتری به تصویر می‌دهند. سطح سیاهی به سرعت بالا می‌رود و روشنایی کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که تصویر پاک شده به نظر برسد. به طور کلی، این تلویزیون برای چیدمان صندلی های وسیع یا اگر دوست دارید با تلویزیون حرکت کنید، تلویزیون خوبی نیست.

پیکسل

تلویزیون سامسونگ Q60Cتلویزیون سامسونگ Q60C از طرح بندی زیرپیکسلی BGR (آبی-سبز-قرمز) به جای چیدمان سنتی RGB استفاده می‌کند. برای اکثر محتواها، این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند، اما برای استفاده از مانیتور رایانه شخصی، می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا می‌تواند بر وضوح متن تأثیر بگذارد. در زیرپیکسل‌های آبی و قرمز مقداری لرزش قابل مشاهده است که منجر به پرت شدن صحنه‌های روشن می‌شود.

نمایش تصاویر

متأسفانه تلویزیون Q60C سامسونگ QLED زمان پاسخگویی مناسبی ندارد. همه حرکات تار به نظر می‌رسند و لکه‌های مشکی قابل توجهی با اجسام تیره وجود دارد، بنابراین صحنه‌های تاریک و جزئیات سایه حتی بدتر به نظر می‌رسند. این تلویزیون به نرخ تازه سازی 60 هرتز محدود شده است و از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی‌ها

ورودی تلویزیون سامسونگ Q60CQ60C سامسونگ دارای تاخیر ورودی کم فوق‌العاده‌ای است که تجربه بازی یا دسکتاپ پاسخگو را تضمین می‌کند. این تلویزیون هنگام استفاده در حالت بازی، تاخیر ورودی بسیار کمی دارد. همچنین توجه داشته باشید که این تلویزیون از پهنای باند HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کند. دارای پشتیبانی از eARC است که به شما امکان می‌دهد صدای Dolby Atmos بدون اتلاف را به یک گیرنده سازگار منتقل کنید. با این حال، از آنجایی که هیچ سیگنال DTS یا DTS:X را پشتیبانی نمی‌کند و بسیاری از بلو-ری‌ها از این فرمت صوتی استفاده می‌کنند، باید بلو-ری خود را مستقیماً به گیرنده خود متصل کنید تا بهترین تجربه صوتی را داشته باشید. همچنین دارای 3 عدد HDMI 2.0 و 2 عدد USB 2.0 نیز می‌باشد.

کیفیت صدا

این تلویزیون پاسخ فرکانسی مناسبی دارد. پروفایل صدا در سطوح گوش دادن متوسط ​​به خوبی متعادل است، بنابراین بیشتر دیالوگ‌ها واضح و قابل درک هستند. اگرچه صدای آن زیاد نیست و مانند اکثر تلویزیون‌ها، باس بسیار کمی دارد. یک ساندبار یا یک تنظیم صدای فراگیر اختصاصی برای بهترین صدای ممکن توصیه می‌شود. مدیریت اعوجاج آن قابل قبول است. اعوجاج قابل توجه بسیار کمی در سطوح گوش دادن متوسط ​​وجود دارد. کیفیت صدا در حالت زیاد و حداکثر آن کمی بدتر است، اما باعث حواس‌ پرتی نمی‌شود.

ویژگی‌های هوشمند

تلویزیون هوشمند سامسونگ Q60C دارای سیستم عامل تایزن نسخه 7 می‌باشد که نسبت به مدل سال گذشته خود ارتقا یافته است. حافظه داخلی این تلویزیون 4 گیگابایت می‌باشد اما بخش زیادی از آن توسط فایل‌های سیستمی و برنامه‌های از پیش نصب شده اشغال شده است و در حدود 1.94 گیگابایت آن در دسترس شما قرار دارد. این محصول قابلیت نصب برنامه‌های مخصوص سیستم عامل تایزن را دارد و شما می‌توانید با مراجعه به بخش برنامه‌ها در تلویزیون، برنامه‌های دلخواه خود را دانلود و نصب نمایید.

رابط کاربری و برنامه‌ها

تلویزیون سامسونگ Q60Cاین تلویزیون دارای رابط هوشمند تایزن مشابه مدل‌های رده بالا است، اما رابط کاربری ساده‌تری با انیمیشن‌های کمتر دارد. ویژگی تنظیمات حالت هوشمند ندارد، اما کاربر پسند است و حرکت در منوها راحت و آسان است. متأسفانه، مانند اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار، تبلیغات در سراسر رابط وجود دارد و هیچ گزینه ای برای غیرفعال کردن کامل آن‌ها وجود ندارد. فروشگاه برنامه‌های سامسونگ دارای مجموعه ای چشمگیر از برنامه ها است که به شما امکان دسترسی به تمام سرویس‌های پخش اصلی را می‌دهد.

ریموت کنترل

تلویزیون سامسونگ Q60Cریموت کنترل جمع و جور است و دکمه‌های بسیار کمی دارد. همچنین دارای کنترل صوتی داخلی است که می‌توانید از آن برای تغییر ورودی‌ها، راه اندازی برنامه‌ها یا جستجوی محتوا استفاده کنید. ریموت دارای باتری داخلی است که می‌توانید آن را از طریق USB-C یا پنل خورشیدی در قسمت پشتی شارژ کنید. همچنین یک دکمه در زیر برند سامسونگ در سمت راست پایین به شما امکان می‌دهد تلویزیون را روشن/خاموش کنید، کانال و صدا را تنظیم کنید و ورودی‌ها را تغییر دهید.

لوازم جانبی

تلویزیون سامسونگ Q60Cلوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ریموت کنترل
  • کابل برق
  • دفترچه راهنما

در مشخصات این تلویزیون ذکر شده که مقدار برق مصرفی آن در صورتی که تنظیمات تلویزیون در حد وسط قرار داشته باشند، حدود 44 وات انرژی مصرف می‌کند اما چنانچه این تنظیمات از قبیل روشنایی، میزان حجم صدا و… روی حداکثر قرار داشته باشد، نهایتاً 137 وات برق مصرف می‌کند.

ویدیو آنباکس و کالیبراسیون تلویزیون سامسونگ Q60C

در ویدئوی زیر به صورت کامل بازگشایی تلویزیون سامسونگ Q60C انجام شده و شما می‌توانید با شیوه اصولی نصب و راه اندازی این تلویزیون آشنا شوید. همچنین در ادامه‌ی ویدئو، کارشناس سلام بابا وارد منوی تلویزیون شده و شما را با بخش‌های مختلف آشنا خواهد کرد تا به آسانی کالیبراسیون تلویزیون خود را انجام دهید.

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت نقاط ضعف
کروما 4:4:4 برای متن واضح از رایانه شخصی به درستی نمایش داده می‌شود
زمان پاسخ دهی آهسته منجر به تاری حرکت در تصویر می‌شود
دارای روشنایی کافی برای غلبه بر تابش خیره کننده در اتاقی با نور متوسط
هیچ ویژگی بازی پیشرفته ای مانند VRR وجود ندارد
حرکت سریع به خصوص در صحنه‌های روشن  را واضح نشان می‌دهد
فاقد ویژگی لوکال دایمینگ برای بهبود کنتراست
طیف گسترده ای از رنگ‌ها را نمایش می‌دهد
هموارسازی محتوا با کیفیت پایین
کنتراست بالا برای رنگ‌های مشکی
اوج روشنایی HDR پایین
تاخیر ورودی کم
زاویه دید محدود
 
 

تلویزیون سامسونگ Q60C ارزش خرید دارد یا خیر؟

تلویزیون سامسونگ مدل Q60C یکی از اقتصادی‌ترین تلویزیون‌های سامسونگ و مدل سطح پایه با امکانات مناسب می‌باشد و برای استفاده خانگی و معمولی و همچنین تماشای فیلم به صورت حرفه ای کاملا مناسب است. سامسونگ این تلویزیون را در سایزهای 32، 43، 50، 55، 65، 70، 75 و 85 اینچ به بازار عرضه کرده است. همچنین تلویزیون سامسونگ Q60C از کیفیت تصویر 4K برخوردار بوده و دارای کیفیت ساخت محکم بدنه و فریم مشکی رنگ است. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن مطالب بررسی تخصصی تلویزیون‌های دیگر از صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا دیدن کنید.

همچنین بررسی کنید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *