بررسی تخصصی تلویزیون سونی X77L

تلویزیون سونی X77L

سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. تلویزیون‌های سونی از لحاظ کیفیت در مدل‌های بالارده واقعا سرتر از سایر برند‌های دیگر هستند و از پردازنده‌های قوی (X1™Ultimate) در پردازش تصویر استفاده می‌کنند. رزولوشن بالا، طراحی باریک و کیفیت زیاد این محصولات، آن‌ها را به رده‌بالاترین تلویزیون‌های موجود در بازار تبدیل کرده است. قیمت تلویزیون سونی نسبت به دیگر برندهای موجود در بازار بیشتر و دلیل بیشتر بودن قیمت آن، نیز کیفیت آن‌هاست. امروزه تلویزیون‌های ال ای دی و هوشمند سونی سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. این برند شناخته شده هر ساله تلویزیون‌های جدید خود را با بهترین کیفیت روانه بازار می کند. ما در این مقاله از سلام بابا می خواهیم به بررسی تخصصی مشخصات و ویژگی‌های تلویزیون سونی X77L بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

تلویزیون سونی X77L یک مدل پایه 4k در سری 2023 سونی است. این مدل در جدول بالای تلویزیون سونی X75L و زیر سونی X80L قرار دارد که به طور گسترده در دسترس نیستند. به عنوان یک مدل پایه، ویژگی‌های اضافی بسیار کمی را ارائه می‌کند، اما از پردازنده 4k سونی X1 پشتیبانی می‌کند، که برای ارائه همان پردازش تصویر عالی سونی که از تلویزیون سونی انتظار داشتید، طراحی شده است. از یک پنل ADS استفاده می کند و فاقد لوکال دایمینگ است، بنابراین کاربرانی را هدف قرار می دهد که به دنبال یک تلویزیون اصلی برای یک اتاق اضافی یا یک اتاق نشیمن با نور متوسط ​​هستند. این تلویزیون نوعی از سونی مدل X75L است که به طور گسترده در دسترس نیست، اما عملکرد مشابهی دارد.
طراحی تلویزیون سونی X77L
جمع امتیازات تلویزیون سونی X77L (امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 6.4 امتیاز فیلم: 7.8
نمایش تلویزیون: 7.2 ورزش: 7.3
بازی های ویدیویی: 6.3 فیلم اچ دی آر: 5.5
بازی اچ دی آر: 6.7 مانیتور: 7.5

تفاوت بین اندازه‌ها و انواع سایز

تلویزیون سونی X77L در طیف وسیعی از اندازه‌ها، از 43 اینچی تا مدل بزرگ 85 اینچی در دسترس است که همگی دارای ویژگی‌های تقریباً یکسانی می‌باشند. در جدول زیر لیست سایزهای عرضه شده این تلویزیون با نام مدل آن‌ها را آورده‌ایم. همچنین برای اطلاعات بیشتر در خصوص ابعاد و اندازه تلویزیون‌ها می‌توانید به مطلب ابعاد تلویزیون به سانتی متر مراجعه کنید.

اندازه مدل
43″ KD-43X77L
50″ KD-50X77L
55″ KD-55X77L
65″ KD-65X77L
75″ KD-75X77L
85″ KD-85X77L

طراحی ظاهری تلویزیون سونی X77L

پایه تلویزیون سونی X77Lتلویزیون سونی X77L طراحی اولیه‌ای دارد که کمی ارزان به نظر می‌رسد. قاب‌ها ضخیم‌تر و حواس‌پرت‌تر از اکثر تلویزیون‌های با قیمت مشابه در بازار هستند و ساخت پلاستیک قدیمی به نظر می رسد. پایه‌ها بسیار ابتدایی هستند و نزدیک به کناره‌های تلویزیون قرار می‌گیرند، بنابراین اگر قصد نصب آن را به دیوار ندارید، به یک میز بزرگ برای تلویزیون نیاز خواهید داشت. این پایه‌ها به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می‌کنند، اما همچنان مقداری لرزش وجود دارد. متأسفانه، هیچ موقعیت جایگزینی برای پایه‌ها برای قرار دادن یک میز کوچکتر وجود ندارد. قسمت پشتی تلویزیون ساده است. ورودی‌ها در پشت تلویزیون قرار می‌گیرند، بنابراین وقتی تلویزیون روی دیوار نصب می‌شود، دسترسی به آن‌ها دشوار است. این تلویزیون دارای گیره‌هایی است که می‌توانید به پشت پایه‌ها وصل کنید تا به مدیریت کابل کمک کند.

سونی X77L در کل کیفیت ساخت مناسبی دارد. به طور کامل از پلاستیک ساخته شده است و ساختار آن هیچ مشکل جدی ندارد. از آنجایی که پنل پشتی عمدتاً یک قطعه بزرگ است، کمی انعطاف پذیری در آن وجود دارد، اما باز هم، این غیر معمول نیست و هیچ مشکلی در طولانی مدت ایجاد نمی‌کند. قاب صفحه نمایش این تلویزیون طراحی باریک (Narrow Bezel) دارد و کمتر حواس شما پرت می‌شود. قاب صفحه نمایش این محصول از جنس پلاستیک با طراحی براش یا برس خورده می‌باشد که ظاهر بهتری به تلویزیون می‌خشد. همچنین شما می‌توانید برای خرید تلویزیون‌های سونی به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید. 

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X77L

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X77Lمتاسفانه نسبت کنتراست در این تلویزیون ضعیف بوده، به‌نحوی که حتی در صحنه‌های تاریک نیز شما شاهد افت کیفیت رنگ مشکی خواهید بود. این تلویزیون دارای ویژگی لوکال دایمینگ نیست، بنابراین در صحنه‌های تاریک اطراف اشیاء روشن یا زیرنویس‌ها، روشن نمی‌شوند. همچنین نمی‌تواند نور پس‌زمینه مناطق جداگانه را برای روشن‌تر کردن نقاط برجسته بدون تأثیر بر بقیه تصویر تنظیم کند. اما این بدان معناست که با جابجایی هایلایت‌های روشن بین مناطق، هیچ سوسو زدن یا تغییر روشنایی حواس پرتی وجود ندارد. این تلویزیون محتوای مهیج را در 4K HDR ارائه می‌دهد. حتی تصاویر 2K به کیفیت نزدیک به 4K با جزئیات واضح و میلیاردها رنگ واقعی ارتقا یافته‌اند که توسط پردازنده 4K X1™ بازتولید شده است.

متاسفانه، این تلویزیون نمی‌تواند در HDR بسیار روشن شود. همراه با فقدان ویژگی لوکال دایمینگ، محتوای HDR به طور کلی کسل‌کننده به نظر می‌رسد، زیرا نقاط روشن، برجسته نمی‌شوند. روشنایی در حالت تصویر “بازی” یکسان است، تفاوت قابل توجهی وجود ندارد. جزئیات سایه در HDR به طور قابل توجهی افزایش یافته است، هرچند، عمدتاً به دلیل کنتراست پایین تلویزیون و عدم کاهش تیرگی موضعی به سادگی نمی‌تواند جزئیات سایه تاریک را نمایش دهد. حداکثر روشنایی این تلویزیون در SDR مناسب است. آنقدر روشن نیست که در یک اتاق واقعاً روشن بر تابش خیره کننده غلبه کند. از سوی دیگر، تفاوت قابل توجهی در روشنایی بین صحنه‌های مختلف وجود ندارد.

یکنواختی خاکستری خوب است. کناره‌های صفحه نمایش کمی تیره‌تر از وسط هستند، اما خیلی به چشم نمی‌آیند. این مرکز دارای اثر نسبتا کثیف صفحه نمایش است که برای طرفداران ورزش عالی است. یکنواختی سیاه مشکلی ندارد. رنگ مشکی در کل صفحه به دلیل نسبت کنتراست پایین برافراشته است و چند نقطه گرم وجود دارد. به طور کلی، در صحنه‌های تاریک خوب به نظر نمی‌رسد.
زاویه دید این تلویزیون عالی است. حتی زمانی که از طرفین به آن نگاه می‌کنید، تصویر ثابت می‌ماند. بازتاب این تلویزیون به طور کلی مناسب است. پوشش نیمه براق شدت انعکاس‌های مستقیم را کمی کاهش می‌دهد، اما در یک اتاق روشن هنوز حواس شما را پرت می‌کند. این تلویزیون دارای طرح بندی ساب پیکسل RGB است که برای استفاده از رایانه شخصی بهتر از پنل های BGR است زیرا وضوح متن را بهبود می بخشد. تلویزیون سونی X77L از پردازش وضوح خوبی برخوردار است. جزئیات ریز در محتوای ارتقا یافته به خوبی حفظ می‌شوند. این نتایج با Sharpness روی ’60’ و Reality Creation روی ’20’ تنظیم شده است.

نمایش تصاویر

زمان پاسخ‌دهی

اگر محتوایی را با اشیاء متحرک تماشا می‌کنید، مانند بازی‌های ویدیویی، ورزش‌ها، یا فیلم‌های اکشن، مهم است که تلویزیونی با زمان پاسخ‌دهی خوب و کمترین تاری تهیه کنید. زمان پاسخگویی بر تاری حرکت تأثیر می‌گذارد و زمان پاسخ بد می‌تواند منجر به  لکه‌دار شدن سیاه شود. چند عامل دیگر وجود دارد که منجر به تاری حرکت می‌شود، که اصلی‌ترین آن‌ها زمان پاسخ‌دهی است. زمان پاسخگویی سونی X77L خوب است. در پشت اجسام با حرکت سریع مقداری تاری حرکت وجود دارد، اما به ویژه در جزئیات سایه قابل توجه است.

سرعت تازه سازی VRR

فناوری نرخ نوسازی متغیر (VRR) یکی از ویژگی‌هایی است که برخی از نمایشگرها مانند مانیتورها و تلویزیون‌ها باید نرخ تازه‌سازی خود را با نرخ فریم سیگنال در زمانی که مدام در حال تغییر است مطابقت دهند. به ویژه برای گیمرها زمانی که نرخ فریم بازی در حال نوسان است بسیار مفید است و به کاهش پرش صفحه کمک می‌کند. معمولاً فقط تلویزیون‌های سطح بالاتر از VRR پشتیبانی می‌کنند، اما در تلویزیون‌های سطح متوسط ​​نیز این امر به یک امر عادی تبدیل می‌شود. تلویزیون سونی X77L در همه اندازه‌ها به نرخ تازه‌سازی 60 هرتز محدود شده است و از VRR برای کاهش پرش تصویر پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی‌ها

ورودی‌های تلویزیون سونی X77L

تاخیر ورودی مدت زمانی است که تلویزیون شما برای نمایش سیگنال روی صفحه از زمانی که منبع آن را ارسال می‌کند طول می‌کشد. این ویژگی به ویژه برای اجرای بازی‌های ویدیویی مبتنی بر واکنش بسیار مهم است، زیرا شما می‌خواهید کمترین تاخیر ورودی ممکن را برای یک تجربه بازی پاسخگو داشته باشید. داشتن تاخیر ورودی کم به قیمت پردازش تصویر کمتر در تلویزیون‌ها تمام می‌شود، به همین دلیل است که حالت‌های بازی خاصی برای تاخیر ورودی کم وجود دارد. تأخیر ورودی در این تلویزیون در حالت «بازی» فوق‌العاده کم است و تجربه بازی روان و پاسخگو را تضمین می‌کند. متأسفانه، حالت تصویر «گرافیک»، که تنها حالتی است که می‌تواند متن را به وضوح از رایانه شخصی نمایش دهد، تأخیر ورودی غیرطبیعی بالایی دارد و واقعاً در آن حالت قابل استفاده نیست، زیرا حرکات تصویر به‌طور باورنکردنی کند می‌شود. تلویزیون سونی X77L از اکثر فرمت های رایج پشتیبانی می‌کند. سیگنال‌های Chroma 4:4:4 یا RGB فقط در حالت تصویر “Graphics” به درستی نمایش داده می‌شوند.
این تلویزیون نمی‌تواند از مزیت کامل PS5 و Xbox Series S استفاده کند، زیرا به نرخ تازه سازی 60 هرتز محدود شده است. یک حالت خودکار کم تأخیر وجود دارد که به طور خودکار تلویزیون را به حالت تصویر «بازی» تغییر می‌دهد، اما عجیب است که برخلاف تلویزیون‌های قبلی سونی، باید این تنظیمات را در منوی فرمت سیگنال HDMI فعال کنید و فقط در پورت 3 پشتیبانی می‌شود. همچنین پورت eARC اگر از ساندبار یا گیرنده سینمای خانگی استفاده می‌کنید، باید از یکی از ورودی‌های دیگر استفاده کنید و به‌صورت دستی به حالت تصویر «بازی» بروید تا تاخیر ورودی کم داشته باشید. این تلویزیون در هر سه پورت HDMI به پهنای باند HDMI 2.0 محدود شده است.

متأسفانه، اگرچه این تلویزیون از eARC پشتیبانی می‌کند، اما از هیچ فرمت DTS یا DTS:X پشتیبانی نمی‌کند، که نا امید‌ کننده است زیرا فیلم های Blu-ray اغلب از آن فرمت به عنوان آهنگ اصلی صوتی استفاده می‌کنند. برای بهترین صدا، بهتر است در صورت امکان پخش کننده خارجی را مستقیماً به سیستم صوتی خود متصل کنید.

کیفیت صدا تلویزیون سونی X77L

پاسخ فرکانس اندازه‌گیری مقدار خروجی یک سیستم در مقایسه با ورودی آن، به عنوان تابعی از فرکانس است. به عبارت دیگر، توصیف می‌کند که یک سیستم با چه دقتی هر فرکانس محتوای صوتی را بر حسب دامنه بازتولید می‌کند. پاسخ فرکانسی این تلویزیون خوب است. مانند اکثر تلویزیون ها، تقریباً باس عمیق ندارد و پسوند فرکانس پایین (LFE) بسیار بالا است. بالاتر از LFE، پاسخ فرکانس در سطوح صدای کم و متوسط به خوبی متعادل است، بنابراین گفتگو واضح و قابل درک است. اگرچه صدای آن زیاد نیست و فشرده سازی قابل توجهی در حداکثر حجم وجود دارد، بنابراین برای محیط های پر سر و صدا انتخاب خوبی نیست.

اعوجاج هر تغییری در سیگنال اصلی توسط یک سیستم است. در بازتولید صدا، اعوجاج یک نقص در نظر گرفته می‌شود زیرا با تولید فرکانس‌هایی که در محتوای اصلی گنجانده نشده‌اند، دقت بازتولید را کاهش می‌دهد. این کار صدا را رنگ می‌کند و می‌تواند صدای موسیقی را ناخالص و خشن کند. همچنین شایان ذکر است که اعوجاج به دلیل وابسته بودن با نویز متفاوت است. کنترل اعوجاج این تلویزیون کمتر از حد است. در سطوح گوش دادن متوسط ​​مشکلی ندارد، اما افزایش صدا حداکثر میزان اعوجاج را به شدت افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون سونی X77L

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون سونی X77Lبه طور عجیبی، این تلویزیون نسخه 11 رابط هوشمند Google TV را اجرا می‌کند، در حالی که اکثر تلویزیون های سطح بالاتر سونی که در سال 2023 عرضه شدند هنوز در نسخه 10 هستند. رابط کاربری نرم و نسبتاً آسانی برای استفاده است. متأسفانه، مانند اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار، تبلیغات در کل رابط Google TV وجود دارد. گزینه‌ای برای حالت «فقط برنامه‌ها» وجود دارد که همانطور که توضیح داده شد، به نظر می‌رسد محتوای پیشنهادی را غیرفعال می‌کند، اما در واقعیت، این فقط تبلیغات شخصی‌شده را غیرفعال می‌کند. فروشگاه Google Play تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس دارد و بسیار روان اجرا می‌شوند. دارای Google Chromecast داخلی است، به این معنی که می‌توانید محتوا را از تلفن خود ارسال کنید. همچنین می‌توانید وب‌کم Bravia را برای تماس‌های ویدیویی وصل کنید.

ریموت کنترل

ریموت کنترل این تلویزیون جمع و جور و ساده است. دارای یک میکروفون داخلی است که می‌توانید از آن برای جستجوی محتوا، تغییر تنظیمات و باز کردن برنامه ها استفاده کنید. برخلاف تلویزیون‌های سطح بالاتر سونی مانند مدل X90L، هیچ کنترل صوتی هندزفری روی تلویزیون وجود ندارد.

لوازم جانبی

لوازم جانبی تلویزیون سونی X77Lلوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کابل برق
  • ریموت کنترل
  • 2 عدد باتری قلمی
  • آداپتور/براکت VESA
  • دفترچه راهنما و راهنمای کاربر

در مشخصات این تلویزیون ذکر شده که مقدار برق مصرفی آن در صورتی که تنظیمات تلویزیون در حد وسط قرار داشته باشند، حدود 62 وات انرژی مصرف می‌کند اما چنانچه این تنظیمات از قبیل روشنایی، میزان حجم صدا و… روی حداکثر قرار داشته باشد، نهایتاً 180 وات برق مصرف می‌کند.

نقاط قوت و ضعف تلویزیون سونی X77L

نقاط قوت نقاط ضعف
یکنواختی خوب
اوج روشنایی کم
ردیابی عالی PQ EOTF
تاخیر ورودی بالا در حالت تصویر گرافیکی
دقت خوب قبل از کالیبراسیون
هموارسازی محتوای با کیفیت پایین ضعیف
تصویر در یک زاویه ثابت می‌ماند
نمی‌توان طیف رنگی وسیعی را نمایش داد
بدون سوسو زدن در تمام سطوح روشنایی
کنتراست وحشتناک و بدون لوکال دایمینگ
تاخیر ورودی کم در حالت تصویر “بازی”
نمی‌توان تکان دادن را از هیچ منبعی حذف کرد
 
محدود به نرخ تازه سازی 60 هرتز و بدون VRR
 
حالت تأخیر کم خودکار (ALLM) فقط در یک پورت پشتیبانی می‌شود

آنباکس و کالیبراسیون تلویزیون سونی X77L

کارشناس سلام بابا در ویدیو زیر، ابتدا جعبه گشایی تلویزیون سونی X77L را انجام می‌دهد سپس وارد منو و تنظیمات تلویزیون شده و شما را با کالیبراسیون این تلویزیون مدل سونی آشنا می‌کند. بنابراین اگر این تلویزیون را خریدید و یا قصد خرید ات را را دارید، پیشنهاد می‌کنم حتماً ویدیو را تا انتها مشاهده کنید.

بررسی نهایی تلویزیون سونی X77L

این محصول یکی از تلویزیون‌های سری X7L یک مدل پایه 4k در سری 2023 سونی است. به عنوان یک مدل پایه، ویژگی‌های اضافی بسیار کمی را ارائه می‌کند، اما از پردازنده 4k سونی X1 پشتیبانی می‌کند، که برای ارائه پردازش تصویر عالی طراحی شده است. همچنین دارای رزولوشن تصویر 3840×2160 پیکسل است. از یک پنل ADS استفاده می‌کند و فاقد لوکال دایمینگ است، بنابراین کاربرانی را هدف قرار می‌دهد که به دنبال یک تلویزیون اصلی برای یک اتاق اضافی یا یک اتاق نشیمن با نور متوسط هستند. این تلویزیون دارای 2 پورت USB 2.0 و 3 پورت HDMI است. روی پورت HDMI می‌تواند کیفیت تصویر فورکی با رفرش ریت 60 هرتز را به شما ارائه دهد. این تلویزیون همچنین دارای سیستم عامل اندروید 11 (Android 11) که شما می‌توانید برنامه و بازی‌های اندرویدی را روی آن نصب کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه بررسی تخصصی تلویزیون و همچنین مطالب دیگر به صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا مراجعه کنید.

همچنین بررسی کنید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *