تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

بدون شک همه ما واژه‌های آنالوگ و دیجیتال را در وسایل الکترونیکی که داریم شنیدیم و احتمالا این سوال برایمان پیش آمده که آنالوگ چیست، دیچیتال چیست و چه قابلیت‌هایی دارند و تفاوت آن‌ها در چه چیزی است و یا کدام یک از این دو بهتر می‌باشد؟ ما در این پست قصد داریم که به طور مختصر و مفید به سوال‌های بالا جواب دهیم و تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال را شرح دهیم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

قبل از هر چیز باید بدانید که سیگنال چیست؟ سیگنال مفهومی است که اطلاعات را از نقطه‌ای به نقطه دیگر و یا از وسیله‌ای به وسیله دیگر منتقل می‌کند. همه سیگنال‌ها یا انالوگ هستند یا دیجیتال و تمام وسایلی که شما استفاده می‌کنید(مانند تلفن، تلفن همراه، تلویزیون و کامپیوتر) همه از این دو سیگنال استفاده میکنند و اينكه اطلاعات از دستگاه Wifi به تبلت و گوشي شما مي‌رسد نیز به واسطه همين سيگنال‌ها است. در ابتدای طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی همه چیز انالوگ بود.

تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

آنالوگ چیست؟

حقيقت اين است كه ما در يك دنياي آنالوگ زندگي مي‌كنيم. تعداد نامحدود صداهايي كه مي‌شنويم و تعداد نامحدود بوهايی كه مي‌بوييم همگي نشان از يك جهان آنالوگ است. واژه آنالوگ از لغت يوناني ανάλογος كه analogos است برگرفته شده و به معناي نسبي می‌باشد. كميت‌هاي فيزيكي در طبيعت، مثل: دما، رطوبت، فشار و يا شدت صوت كه به طور مداوم قابل تغيير هستند، كميت‌های انالوگ هستند. كميت‌های آنالوگ داراي مقدار ثابتی نيستند و در زمان‌های مختلف مقادیر مختلفی دارند.

آنالوگ در اصل اشاره به یک منطق دارد: در منطق آنالوگ هر مقداری (عددی) مجاز است و سیستم‌هایی که بر اساس این منطق طراحی می‌شوند، سیستم‌های آنالوگ نام دارند، به طور مثال رادیوهای قدیمی که در آن‌ها از یک پیچ برای چرخاندن و جستجو بین فرکانس‌های مختلف و پیدا کردن کانال مناسب استفاده می‌شد، آنالوگ بودند. تلویزیون‌های قدیمی که پس از روشن کردن ابتدا سیاه بودن و به مقداری زمان برای نمایش تصویر نیاز داشتند نیز آنالوگ بودند.

در فناوری آنالوگ، امواج و یا سیگنال به شکل اولیه ضبط یا استفاده می‌شوند. برای مثال در یک دستگاه ضبط صوت آنالوگ سیگنال دریافت شده مستقیما از میکروفون دریافت و به نوار کاست منتقل می‌شود. صوت شما که از میکروفن دریافت شده به صورت طبیعی همان آنالوگ است و امواج ضبط شده بر روی نوار کاست نیز به همین صورت (آنالوگ) هستند.

دیجیتال چیست؟

واژه ديجيتال از لغت Digit به معناي انگشت گرفته شده، چون از انگشت براي شمارش استفاده شده است. در دنياي ديجيتال همه چيز محدود است و يك عدد می‌باشد، مثلا 246 يا 5  و چيزي بنام ∞(بينهايت) وجود ندارد. سيگنال‌های دیجیتال به صورت موج مربعي هستند. در فناوری دیجیتال امواج، نمونه‌ای از امواج آنالوگ در بازه زمانی هستند. سپس تبدیل به یک سری اعداد (صفر و یک) می‌شوند که توانایی ذخیره شدن روی دستگاه‌های دیجیتال را دارند. سيگنال ديجيتال در حقيقت نمايش ناپيوسته‌ای از سيگنال آنالوگ است.

 تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

بزرگترين تفاوت سيگنال انالوگ با ديجيتال در اين است كه در سيگنال آنالوگ موج‌ها پيوسته و هموار هستند و در سيگنال ديجيتال موج‌ها ناپيوسته، مربعي و پله‌ای هستند.

هنگام كار با لوازم الكترونيکی با ورودي و خروجی‌هاي آنالوگ و ديجيتال روبه‌رو می‌شوید. اين دو مثل دو زبان متفاوت براي دستگاه‌ها هستند، بعضي از تجهيزات با هر دو زبان كار مي‌كنند و بعضي ديگر فقط يك زبان را متوجه مي‌شوند.

عیب بزرگ سیستم‌های آنالوگ گرفتن نویز است، این سیستم‌ها به شدت نویز پذیر هستند و همین باعث شده است تا دنیا به سمت استفاده از دیجیتال برود و مزیت بزرگ دیجیتال هم نویز بسیار کم آن بوده که باعث شد مورد استقبال قرار بگیرد. البته سیگنال دیجتال مزیت‌های دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • معمولا سیستم‌های دیجیتال انعطاف پذیرتر هستند.
  • دقت سیستم دیجیتال در ارائه اطلاعات به نسبت آنالوگ خیلی بیشتر است (یعنی میزان اشتباه خیلی کمتر می‌باشد).
  • ذخیره و بازیابی اطلاعات در سیستم‌های دیجیتالی ساده تر است.
  • حجم سیستم‌های دیجیتالی کمتر است.

سیستم‌های آنالوگ هم مزیت‌هایی دارند مثل: کیفیت بهتر، سرعت بیشتر و نیاز به هزینه کمتر.

آنالوگ و دیجیتال در تلویزیون

مهم‌ترین مشکل تلویزیون آنالوگ Resolution (وضوح تصویر از نظر جزئیات تصویر) است. مشکل دیگر تلویزیون آنالوگ وجود تداخل، نویز و سایه در تصویر می‌باشد. این مشکلات به‌طور ذاتی در سیستم آنالوگ وجود دارد و امکان رفع آن‌ها به طور کامل وجود ندارد.

تلویزیون دیجیتال دارای مزایایی مثل: تعداد شبکه‌های تلویزیونی بیشتر، امکان ارائه شبکه HD، ارائه تصویر شفاف و صاف و بدون سایه، استفاده و کارايي بهتر از طيف فرکانسي موجود و کاهش حجم فایل‌ها و همچنین ارائه کيفيت صداي بهتر که اين امر به دليل ارسال صداي با کيفيت CD به روش دالبي ديجيتال Dolby Digital است.

همچنین بررسی کنید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *