تفاوت گاز R22 با گاز R410

تفاوت گاز R22 با گاز R410 در کولر گازی چیست ؟

تفاوت گاز R22 با گاز R410 

دستگاه های تهویه مطبوع از گازهای مختلفی استفاده می کنند، دو نوع از شایع ترین گازها که در اسپلیت ها استفاده می شوند گازهای R22 و R410 هستند. این دو نوع گاز اگرچه از لحاظ شیمیایی شباهت هایی دارند اما از لحاظ کارکرد متفاوتند. ما در این مطلب از سلام‌ بابا تفاوت گاز R22 با گاز R410 و همچنین نحوه شارژ گاز R410 را شرح می دهیم و در اخر بهترین کولرهای گازی موجود در بازار را معرفی می‌کنیم.

تفاوت گاز R22 با گاز R410- ویژگی های گاز R22

درباره گاز R22

در چهار دهه گذشته شایع‌ترین گاز مورد استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع R22 یا همان گاز فرئون بوده است. گاز R22 یک هیدروکلوروفلوئورومتان است که به جو زمین خسارت وارد می‌کند. متاسفانه نشت و انتشار گاز R22 در تخریب لایه اوزون تاثیر زیادی دارد و علاوه بر این، گاز فرئون یک گاز گلخانه ای است که موجب گرم شدن کره زمین می‌شود. به همین دلیل تولید سیستم‌هایی با استفاده از گاز R22 از سال 2012 ممنوع شده و تولید دستگاه‌ها تا سال 2020 باید متوقف شود و فعلا تولید آن فقط در کشورهای جهان سوم ادامه دارد.

در واقع تفاوت گاز R22 با گاز R410 در جذب و آزاد کردن گرما است به این صورت که جذب و آزاد کردن گرما در گاز R22 نسبت به R410 یا پیورون (PURON) کمتر است و بازده کمتری نسبت به آن دارد. گاز موجود در کولرهای اینورتر معمولا R410 می‌باشد.

دومین تفاوت گاز R22 با گاز R410 این است که گاز R410a دارای نقطه‌ جوش منفی 51.4- درجه است که در مقایسه با گاز R22 که دارای نقطه‌ جوش منفی 40.8 درجه است و بازده بسیار بالاتری داشته و سازگار با ODP نیز می‌باشد که دارای ظرفیت سرما سازی بسیار خوبی بوده و برای مبدل‌‌های حرارتی کوچک مانند کولر گازی بسیار عالی است.

تفاوت گاز R22 با گاز R410-تصویر گاز R410

حالا که تفاوت گاز R22 با گاز R410 را درک کردید مزیت های گاز R410 را شرح خواهیم داد تا بدانید که چرا تولید سیستم‌هایی که از گاز R22 استفاده می کنند ممنوع شده است و باید از گاز R410 استفاده کنید.

مزیت های گاز R410 نسبت به گاز R22

  • R410 در جذب و آزاد شدن گرما بهتر از مبرد R22 عمل می‌کند.
  • کمپرسور R410 خنک تر از R22 کار می کند؛ همچنین ریسک خراب شدن آن به دلیل Over Heat کاهش می یابد.
  • نسبت حلالیت R410 در روغن سنتیتک بیشتر از حلالیت R22 در روغن ماینرال است. به همین دلیل سیستم R410a دارای خوردگی و سایش کمتر از سیستم R22 است.
  • R410 مقدار شارژ کمتری نسبت به R22 دارد.
  • R410 آنتالپی بالاتر و نقطه جوش پایین تری نسبت به R22 دارد.
  • استفاده R410 در دستگاه‌های تهویه مطبوع باعث عمر بیشتر قطعات، سرمای بیشتر و ماندگاری بالاتر می شود.
  • کمپرسوری که از مبرد R410 استفاده می‌کند فشار بیشتری نسبت به کمپرسور های حاوی گاز R22 به سیستم و لوله‌ها انتقال می‌دهد و باعث بهبود سرمادهی می‌شود.

با توضیحات بالا به‌ صورت مختصر و مفید با گاز  R410a آشنا شدید و حالا در ادامه روش شارژ گاز R410A در کولرگازی را برای شما توضیح خواهیم داد.

تفاوت گاز R22 با گاز R410- نحوه شارژ گاز R410 در کولرگازی

آموزش نحوه شارژ گاز R410a در کولر گازی اینورتر

وقتی شما با کولر گازی اینورتر مواجه می‌شوید برای شارژ گاز R410a، دو حالت می‌‌تواند وجود داشته باشد:

  1. خالی بودن کولر از گاز به‌ طور کامل
  2. کمبود گاز در کولر گازی اینورتر یا اضافه کردن گاز R410a

روش اول : خالی بودن کولر از گاز به‌ طور کامل

اگر سیستم کاملاً فاقد گاز R410a بود بهترین روش برای شارژ گاز به‌ صورت وزنی است که با استفاده از ترازو مقدار موردنیاز گاز شارژ می‌‌شود.

مقدار گاز درج‌ شده روی برچسب فنی برای 5 متر لوله محاسبه‌ شده پس اگر در نصب کولر گازی شما مقدار لوله بیشتر از 5 متر استفاده‌ شده باشد باید به ازای هر متر لوله بیشتر، 20 گرم گاز بیشتر هم به سیستم اضافه‌ کنید.

اما اگر برای شارژ گاز ترازو نداشتید می‌توانید با استفاده از گیج مانوفیلد به مقدار 110 PSI تا 120 PSI گاز شارژ کنید البته این مقدار گاز برای زمانی است که دمای محیط داخل یعنی اواپراتور 27 درجه سانتی‌ گراد و دمای محیط بیرون یعنی کندانسور 25 درجه سانتی‌ گراد باشد توجه داشته باشید گاز R410a باید حتماً به‌ صورت مایع شارژ شود یعنی هنگام شارژ باید کپسول را برعکس کنید.

اولین کاری که می‌کنید این است که باید به برچسب فنی کولرگازی توجه کرده و از نوع گاز و مقدار به کار رفته در سیستم مطمئن شوید، مانند تصویر زیر که می‌بینید یکی گاز آن را R410a معرفی کرده و دیگری گاز آن را R22 معرفی کرده است.

تفاوت برچسب کولرگازی با گاز R22 و کولرگازی با گاز R410

روش دوم : کمبود گاز در کولر گازی اینورتر یا اضافه کردن گاز R410a

زمانی که شما با سیستمی روبرو شدید که متوجه می‌شوید گاز آن براثر نشتی یا هر علت دیگر کم شده است بعد از پیدا کردن علت کمبود گاز باید آن را شارژ کنید.

با توجه به اینکه گاز R410a از دو گاز مختلف تشکل شده است وقتی سیستم نشتی دارد شما دقیقا نمی‌‌دانید که چه مقدار از کدام گاز در سیستم وجود دارد و چه مقدار از کدام گاز خارج‌ شده است پس اصولی‌ ترین روش این است که اگر متوجه شدید 10% تا 15% بیشتر از گاز کل سیستم کم شده است حتماً باید تمام گاز را خالی کرده و دوباره آن را شارژ کنید ولی اگر کمتر از مقدار ذکر شده از سیستم گاز خالی‌ شده بود می‌ توانید آن مقدار را به صورت مایع اضافه کنید.

نحوه شارژ گاز R410 در کولرگازی

نتیجه گیری

با تمام این‌ها حالا می‌دانیم که گاز R410A کارامدتر، به صرفه تر و با محیط زیست سازگارتر است. از طرفی مشکل مطرح دیگر طولانی نبودن ضمانت شارژ خشک است اما انتخاب یکی از گازهای فریون و پورون، انتخاب دشواری نیست چرا که این تصمیم توسط صنعت HVAC و محدودیت‌های مقرارتی اتخاذ شده است.

تفاوت گاز R22 با گاز R410؟ در نهایت می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم که R410A برای یک کولرگازی کارامد تر بوده و بهتر عمل می‌کند و در زمان خرید یک سیستم جدید، باید مطمئن شوید که از R410A استفاده می‌کند و اگر یک کولرگازی دارای گاز R22 دارید آن را با یک کولرگازی دارای گاز R410 جایگزین کنید. شارژ دستگاه یک کار تخصصی است و اگر شما قبلا این کار را انجام نداده اید و تخصصی در این زمینه ندارید، کار را به یک متخصص بسپارید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که کولری را که دارای گاز R22 است، نمی توان با گاز R410 شارژ کرد.

همچنین بررسی کنید

پرفروش ترین تلویزیون

پرفروش ترین تلویزیون‌های بازار در پاییز 1402

پرفروش ترین تلویزیون‌های بازار یافتن بهترین تلویزیون در بازار کاری دشوار است، زیرا هرکسی نیازهای …

76 نظرات

  1. سلام و خدا قوت
    اگه از قبل r22 شارژ میشده و برچسب دستگاه r22هست و الان گاز رو به اتمام هست عایا میشه به جای r22 از r410 استفاده کرد؟؟؟

  2. کمپرسور کولرهایسنس 36000 خراب شد وکمپرسور نو نصب کردیم سرمایشش بااینکه کمپرسور نوهست ولوله هارووکیوم کردن ونشتی هم نیست خیلی کم شده واصلا سرما نداره فقط یه خنکی ملایم داره .موتورش گازr22 میخوره ومیزانش 1.9 kg

    • سانیا زارعی

      سلام . احتمالا مشکل از کمپروسوری هست که براتون عوض کردن .شما باید مشکلش رو با تعمیرکاری که کمپرسور رو براتون عوض کرده در میان بزارید .

      • ممنون از پاسختون،ولی من گفتم آب از داخل کانال هوابه صورت قطراتی از کنار بلور به پایین میریزه انگار از فین اواپراتور به سمت ناودونی درین نمیره،یعنی،هر چند ناودانی درین هم باز کردم هیچ مشکلی نداشت،چون ریزش آب از لوله درین هم داریم،اول با خودم گفتم شاید فین اواپراتور که وظیفه هدایت آب به ناودانی درین رو داره کثیف شده ولی ازاون هم نبود

        • زحمتی بکشید با سرویس کاری تماس بگیرید و بیان از نزدیک برررسی کنند. چون میتونه دلایل مختلفی داشته باشه.میتونه مربوط به سوراخ بودن کانال خروجی هوا زا داخل پنل به سمت بیرون از ساختمان باشه . موفق باشید

      • مشکل تو کمپرسور نیست ، باید هنگام تعویض موتور کل سیکل شستشو داده بشه و لوله مویین با ظرفیت کمپرسور جدید تنظیم بشه ، شما فشار پشت لوله مویین دستگاه تون تنظیم نیست و یکی از دلایل آبریز از پشت بلور همینه

  3. میشه کاریش کرد که سرمایشش بشه مثل سرمایش سوپرجنرال یا میتسوبیشی؟پرتابش خوبه کولرخیلی تروتمیزه ولی سرمایشش افتزاحه

  4. سلام،علت ریزش آب ازپنل اسپیلت اینورتر درست از کانال بلور چیست،کولر امسال شارژ گاز شده،از لوله درین هم آب به راحتی خارج میشه،ناودانی درین هم کاملا تمیز هست،ولی باز از کانال بلور قطرات آب داریم

    • سانیا زارعی

      سلام . سیستم کولر گازی برای دفع آب محیط یا همان رطوبت هوا به این شکل عمل میکند که تمامی رطوبت جمع شده روی فین‌های خنک کننده به مایع تبدیل‌شده و این داخل یک ناودانی ریخته شده و از طریق لوله درین(تخلیه) به بیرون منتقل می‌شود
      اما گاهی این اب به علت بسته شدن خروجی سینی تخلیه اب ، شکستن سینی یا قاب ناودانی اب، عدم قرار گرفتن لوله تخلیه اب در جای مناسب خودش ، کم بودن مقدار گاز گولرگازی و عدم عایق بودن لوله های کولرگازی اب از مسیر اصلی خارج شده و از پنل سرریز میشود. حالا شما باید این موارد رو بررسی کنید و دلیلش رو پیدا کنید و اگر خودتون نتونستید با تعمیرکار تماس بگیرید .

  5. سلام عزیزم کولر ما تازه موتورشو عوض کردم الان خونه زیاد سرد نمیشه بنظرتون چرا اینجوری هس.

  6. باسلام وسپاس ازراهنمایی واطلاع رسانیتان ،
    آیا بجای گازr22 درکولرهای گازی که ازابتدا با گازr22 شارژ شده اند میتوان از گاز r410 استفاده کرد

  7. باعرض سلام وخسته نباشید بنده سال قبل از بانه کولر اینورتر میتسوبیشی t3 خریداری کردم که ضمانت انلاین سرویس داشته و روی کولر برچسب گاز مصرفی r410نصب شده که متاسفانه تقلبی بوده که نه تنها اینورتر نبوده بلکه کمپرسور کولر هم روتاری هست که کلاه بزرگی سرمون گذاشتن با این شرایط بنده از شما سوال داشتم که احیاناً برای شارژمجدد از چه نوع گازی دراین اسپیلت 24000 بی نام نشان استفاده کنم،باتشکر از سایت خوب شما

    • سانیا زارعی

      سلام دوست عزیز . متاسفانه جنس فیک هم در بازار زیاده و شما باید از جای معتبر و با پرس و جو خرید می کردید . و اگر شما از فیک بودن اون مطمئن هستید و گاز r410 نیست پس با گاز r22 اون رو شارژ کنید، موفق باشید .

    • از روی شیر شارژ مشخص میشه

  8. سلام اگه گاز کولر ۴۱۰ باشه و کم شده باشه به جاش r22بزنن چی میشه من کولرم در وقتهای اوج گرما همش اتومات میکنه و هیچ جوره سرما نمیده میتونه علتش این باشه

  9. سلام خسته نباشید میشه گاز R410aرو برای کولر ماشین هم استفاده کرد؟؟؟

    • سانیا زارعی

      سلام . وقتتون بخیر . سازندگان خودروهای شخصی با توجه به ساختار کمپرسور و کندانسور کولر و ماشین، نوع گاز مبرد استفاده شده در داخل کولر را مشخص می کنند. معمولا اکثر سازندگان از گازهایی چون R134a و R22 و R12 استفاده می کنند. شما باید مشخص کنید گاز کولر خودروتون چیه و کولر رو با همون گاز شارز کنید .
      تغییر گاز مبرد کولر خودرو به هیچ عنوان اصولی و صحیح نمی باشد. بنابراین مخلوط کردن و یا استفاده از یک گاز متفاوت با آنچه که سازنده برای کولر ماشینتان مشخص نموده، کار اشتباهی است. دلیل این امر، مطابق بودن و همخوانی گاز مبرد با ساختار کمپرسور و نیز نوع روغن استفاده شده در سیستم است. در صورت تعویض گاز به صورت عمدی، روغن ممکن است با گاز جدید مطابقت نداشته و مخلوط نشود و درنتیجه سیستم و کمپرسور خشک کار کنند که منجر به آسیب به کمپرسور شده و تاحد گریپاژ کردن و سوختن هم پیش می رود!

      • سلام گاز ۴۱۰ زدم ولی یه مقدارکم دارم میشه ۲۲ بزنم

        • سلام وقت بخیر.تغییر گاز مبرد کولر به هیچ عنوان اصولی و صحیح نمی باشد. بنابراین مخلوط کردن و یا استفاده از یک گاز متفاوت با آنچه که سازنده برای کولر ماشینتان مشخص نموده، کار اشتباهی است. دلیل این امر، مطابق بودن و همخوانی گاز مبرد با ساختار کمپرسور و نیز نوع روغن استفاده شده در سیستم است. در صورت تعویض گاز به صورت عمدی، روغن ممکن است با گاز جدید مطابقت نداشته و مخلوط نشود و درنتیجه سیستم و کمپرسور خشک کار کنند که منجر به آسیب به کمپرسور شده و تاحد گریپاژ کردن و سوختن هم پیش می رود!

    • خیر اصلا نباید تعغیر داد به علت سازمان ساختاری متفاوت هر کمپرسور

  10. سلام کولر r22بوده گاز 410 شارژ کردم کمپرسور فشار نمی گیره گاز کولر رو کامل بکشم وکیم کنم دوباره گاز 22شارژ کنم کمپرسور درست میشه

  11. سلام میخواستم ببینم برای كولرماشین میتوانم گاز۴۱۰استفاده کنم ممنونم

    • سانیا زارعی

      سلام . باید بررسی کنید که گاز کولرماشینتون چیه اما تا جایی که اطلاع داریم گاز R410 در کولر ماشین استفاده نمیشه .

  12. سلام بجای گاز404 از چه گازی میشه استفاده کرد

  13. م من یک کولر گازی شارپ نصب کردم بعد از بک هفته اخطار کمبود گاز زد ومن گیج زدم وگاز کم بود ومحددا گاز زدم ولی باز بعد از دو هفته همین مشکل ایجاد شد تمام اتصالات چک کردم ونسای نداشت کولر هم نو هست وگاز ان ۴۱۰ هست ایا چون موقع شارژ کاز کپسول برعکس نکردم ومایع گاز نزدم مشکل ایجاد شده یا نه تا بحال دوبار شارژ کردم ممنون میشم راهنماییم کنید
    پاسخ به این نظر»

    • سلام وقت بخیر . اطلاعاتی در این زمینه در دست نیست . شما باید از تعمیرکار کمک بگیرید .

      • سلام.اگه لوله های مسی دستگاه رو سایز بزرگتر بزاریم مشکلی داره؟ مثلا لوله برای کولر ۲۴ هزاره ولی خود کولر ۱۲ هزاره.
        سرمایش گرمایشش درسته یا فشار با مشکل روبرو میش؟

  14. من گاز های مختلف رو به صورت تکی و مخلوط با هم تو کمپرسورها مختلف یخچال های صنعتی برای آزمایش زدم مشکلی پیش نیامده تا حالا
    حتی از گازهای غیر از گازهای یخچال که تو دمای معمولی مایع میشون هم استفاده کردم باز هم مشکلی پیش نیامده حتی سرما هم بیشتر از r 134 بود
    به نظر من کمپرسور که یه سیلندر پیستون ساده هست
    هیچ حساسیتی به گازها نداره
    فقط بعضی از روغن ها ممکنه کیفیتش رو از دست بده
    حتی کمپرسور سوخته سکاپ رو سیم پیچی کردم باز مشکلی پیش نیامد

    • سلام وقت بخیر . شاید واقعا مشکلی پیش نیاد اما بهتره برای هر دستگاهی از گاز مخصوص خودش استفاده بشه . ممنون که تجربتون رو اینجا به اشتراک گذاشتید .

  15. علیرضا چوپانیان

    سالم گاز R410 اصلا به محیط زیست آسیب نمیرساند ؟

    • سلام وقت بخیر . هر گونه گازی به محیط زیست متاسفانه اسیب میرساند.گاز r410 از این قاعده تاسف بار مستثنی نیست.

  16. سلام وخسته نباشید من بجای گاز ار۱۳۴ یخچال دوقلوی هیمالیا گاز ار۲۲ زدم الان خوب کار کرد میخوام بدونم مشگلی ایجاد نمیکنه در دراز مدت کارکنه باتشکر از عوامل سایت

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      اشکالی مدارد
      اما شما میتوانید از گاز r600 استفاده کنید که جایگزین جدید r134 و r22 است و کیفیت بیشتری دارد .
      موفق باشید

  17. سلام کولر گازی فوجی۲۴۰۰۰ هزار دارم تازه نصب کردم نشتی نداره خوب کار میکنه سرمایش هم خوبه ولی بعضی موقه وقتی رو دمای ۲۱ درجه میزاریم پنل داخلی یخ میزنه گازش r410 هستش به نظر شما علتش چیه..وقتی رو دمای ۲۱ میزارم کمپروسور یک سره کار میکنه اتومات نمیکنه.‌‌

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      دلایل زیادی دارد اما باید به سرویس کار معتبر مراجعه نمایید.
      موفق باشید

  18. سلام وقت بخیر
    آکوومولاتور کمپرسور روتاری یخ میزنه علت چیه وراه حل آن چیست

  19. سلام کپسول های R22 برای کولر خودرو هم استفاده میشه ؟

  20. سلام خسته نباشین من دوتا کنداسنور از دو کولر متفاوت دارم
    یکیش سوخته
    البته یکیش گاز r410 و یکی گاز r22 داره
    میخاستم بپرسم میتونم این یکی کندانسور رو روی اون یکی پانل ببندم؟

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      لطفا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید تا بهتر راهنماییتون کنند
      موفق باشید

  21. سلام
    کولر گری جی ماتیک با گاز r22 خریدم
    سرمای خوبی نداره. خواستم ببینم میشه کلا گازشو با گاز بهتری مثل همین ۴۱۰ تعویض کنم یا نه
    ممنون

  22. سلام یه کولر گازی با گاز ار٢٢ دارم بعد مدت حدوداً یک ماه سرماش کم شد ولوله باریک برفک زد بااطلاع از اینکه گاز ندارد گاز مایع زدم به کولر یعنی همان گاز بوتان الان هیچ مشکلی نداره وهروقت گازش کم میشه بازم شارژش میکنم خیلی ارزون واسان 🙃

    • خطرناکه فقط زمان تعمیر به تعمیراتی بگوو یوقت باعث خسارت نشه

    • بعد از یک سال کولر رو بنداز بره . گاز بوتان خورنده مس میباشد . به یک سال نمیرسه سر ۶ ماه کل دستگاهت سوراخ سوراخ میشه و نمیشه نشتی کولر رو گرفت . یعنی اینهمه مهندس اندازه شما عقلشون نمیرسه که به جای گاز فریون گاز بوتان بزنن ؟ کار اشتباهتون رو تبلیغ نکنید که چند نفر دیگه دنبال راه شما اینکارو بکنن وبعد از ۶ماه مجبور به خریدن یکدستگاه نو بشن

  23. با سلام من یک کولر گازی فوجی 18هزار دارم با گاز r410a
    امسال تابستان خریدم خیلی خوب بود یعنی قشنگ جواب میداد
    الان که زمستان اومده
    وقتی میزنم رو گرم اتاق کامل گرم میکنه وقتی اتوماتیک میپره دیگه بالا نمیاد اتاق کامل سرد میشه حدود ١ ساعت بعد بالا میاد چکار کنم؟؟؟

    • سلام و درود
      حالت اتوماتیک در حالت عادی بر اساس میزان دمای انتخاب شده بسته به سرمایش یا گرمایش اقدام می کند؛ به طور مثال اگر شما به وسیله ریموت دمای 30 درجه را انتخاب کرده باشید، کولر تا رساندن اتاق به این دما کار می کند اما پس از آن خاموش شده و زمانی که دوباره دما به زیر 30 درجه برسد کولر شروع به کار می کند.
      جهت رفع این مشکل دمای موردنظرتان را با ریموت کمی بیشتر بالا ببرید. البته چون با برند فوجی زیاد آشنایی نداریم با یک سرویس کار حتماً مشورت کنید.

  24. سلام
    گاز r22 مارک های مخالفی داره؟
    بهترین مارک گاز r22 چیه؟

  25. سلام وقت بخیر . من یک کولر ۳۶ هزار گری جیماتیک دارم که یکم گاز کم کرده و تعمیر کار اوردم که گاز ۴۱۰ رو اشتباهی شارژ کرده . کلن سرما دهیش کم شده و بعد کل گاز رو خالی کردم و دوباره شارژ r22 زدم یک روز درست شد و دوباره سرماش باز دهی نداره علتش چی هست ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید ..
    ایا باید روغن کمپرسور عوض بشه یا چه کاری باید انجام داد تا درست بشه

  26. سلام وقت بخیر
    دوستان حقیقتا من یه مدت میخوام کولر دو تیکه 36000هزار بخرم،چونکع متراژ خونه بالاست. و واقعا موندم چه مارکی بخرم، با این اوضاع فیک بودن کالاها یا اصلا گارانتی داشته باشع یا بدون گارانتی باشع ، گازشR22باشع یا R410 باشع اصلا گیر پاچ شدم حالا از دوستانی که واقعا میتونن کمک کن لطفا بنده رو راهنمایی کنید، ممنون میشم 🥰😍

  27. آیا میتوان از لوله های لاستیکی مانند لوله های کولر خودرو در کولرهای گازی خانگی استفاده کرد ؟؟

  28. سلام دوستان حتما راهنمایی کنید ممنون میشم من میخوام کولر تهیه کنم برای اهواز ولی واقعا میترسم چیزی بخرم که خراب بشه و بره تو تعمیر کولر تراست گاز 410 خوبه یا خیر یا برم کولر بدون گارانتی گاز 22 بگیرم ممنونم از راهنمایی شما

    • سلام و عرض ادب
      گاز 410 که اشاره کردید مناسب بوده فقط دقت کنید مدلی که خریداری کردید T3 باشد.

  29. سلام ممکنه کولر گازی ار ۲۲ بعد یک مدت خراب بشه؟

    یا سرمایشش کمتر بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *