مقایسه QLED و Neo QLED سامسونگ

مقایسه QLED و Neo QLED سامسونگ در سال 2022

مقایسه QLED و Neo QLED سامسونگ

به احتمال زیاد تا به حال در مورد تلویزیون‌های کیولد چیزهایی شنیده‌اید و با خود گفته‌اید که کیولد چیست و تفاوت آن با سایر تلویزیون‌ها چیست؟! در واقع QLED مخفف Quantum Light-Emitting Diode است. عملکرد تلویزیون‌های QLED همانند سایر LEDها بوده با این تفاوت که برای روشنایی و رنگ از ذرات ریز نانو به نام Quantum Dots استفاده می‌کنند. این فناوری ابتدا در سال 2019 توسط سونی معرفی شد و پس از آن سامسونگ نیز عرضه و فروش تلویزیون‌های QLED را در دستور کار خود قرار داد. شرکت سامسونگ در سال 2020 سری T تلویزیون‌های QLED خود را وارد بازار کرد در سال 2021 نیز محصولات سری A که شامل تلویزیون‌های Neo QLED بودند معرفی کرد که در این مطلب ما به مقایسه تلویزیون‌های سری T و A سامسونگ در سال 2021 و 2022 می‌پردازیم.

در حقیقت تلویزیون‌های کیولد امکانات و کیفیت بسیار بالایی دارند. تکنولوژی QLED روشنایی خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد به گونه‌ای که در اتاق‌های تاریک عملکرد بالایی را به همراه دارد. از طرفی دیگر تکنولوژی Neo QLED رنگ‌ها را بسیار خوب نشان می‌دهد. برخی از ویژگی‌های برجسته‌ی تلویزیون‌های نئو کیولد شامل موتور پردازنده‌ی تصویر Quantum Processor Lite، استاندارد تصویر Quantum HDR و سیستم عامل تایزن است. مزیت دیگری که تلویزیون‌های کیولد سامسونگ در مقایسه با ال ای دی های این شرکت دارد این است که دارای ریموت کنترل هوشمند هستند.

مقایسه QLED و Neo QLED سامسونگ

رده بندی کیولدهای سامسونگ

حروف و اعداد در تمامی تلویزیون‌ها معنی خاص خود را دارند. به عنوان مثال در تلویزیون سامسونگ Q80T و Q80R حرف Q نشان از تکنولوژی کیولد، حرف T بیانگر عرضه در سال 2020، حرف R تولید سال 2019 و عدد 8 آن نیز به معنی سری تلویزیون است هر چه سری تلویزیون بالاتر باشد امکانات و همچنین کیفیت تصویر نیز به همان اندازه بالاتر و بهتر است. در ادامه مدل‌های تلویزیون سامسونگ سری Q یا همان تکنولوژی کیولد در سال 2020 و 2019 را به ترتیب سری رده‌بندی کرده‌ایم. 

  • تلویزیون سامسونگ Q90A
  • تلویزیون سامسونگ Q90T
  • تلویزیون سامسونگ Q80A
  • تلویزیون سامسونگ Q80T
  • تلویزیون سامسونگ Q77A
  • تلویزیون سامسونگ Q70A
  • تلویزیون سامسونگ Q70T
  • تلویزیون سامسونگ Q60A
  • تلویزیون سامسونگ Q60T

تلویزیون سامسونگ Q70A

امتیاز کلی: 8.1

امتیاز فیلم: 8.8

نمایش تلویزیون: 7.5

ورزش: 7.5

بازی های ویدیویی: 8.6

فیلم اچ دی آر: 8.3

بازی اچ دی آر: 8.4

مانیتور: 8.0

Q70A از تلویزیون‌های سری ۷ کمپانی سامسونگ است که در سایزهای مختلف با کیفیت تصویر 4K در سال ۲۰۲۱ روانه بازار شده است. برای استفاده های حرفه ای مانند تماشای فیلم و بازی کردن با کنسول های نسل نهم گزینه خوبی می باشد و با مونتاژ کشورهای مصر، ویتنام و مجارستان وارد بازار شده است.  این تلویزیون دارای پردازنده تصویر کوانتومی نسل جدید سامسونگ است که سرعت پردازش بسیار عالی را ارائه می‌دهد. همچنین در این تلویزیون مدل Q70A نسبت کنتراست تصویر، به صورت بسیار عالی ارائه می‌شود به گونه‌ای که شما در محیط‌های تاریک نیز می‌توانید تصاویر را با کیفیت مطلوب مشاهده کنید. این میان رده سامسونگ در طراحی بسیار عالی و فوق‌العاده زیبا به نظر می‌آید، به گونه‌ای که ضخامتی ۲.۸ سانتی‌متری برای آن ایجاد شده و برای اولین بار شاهد این سبک پایه‌ی وسط در Q70A هستیم. سامسونگ در این تلویزیون از قابلیت‌های گیمینگ نظیر تکنولوژی VRR، پورت HDMI2.1 و تکنولوژی AMD FreeSync پشتیبانی کرده که در هنگام اجرای کنسول‌های بازی حرفه‌ای بسیار کاربردی خواهد بود.

این تلویزیون دارای گیرنده DVB-T2 برای مشاهده شبکه های داخلی و گیرنده DVB-S2 برای مشاهده شبکه های خارجی می باشد. این گیرنده دارای قابلیت ضبط برنامه نیز است. مونتاژ ویتنام (سفارش تایلند) این تلویزیون تنها گیرنده DVB-T2 دارد. لازم به ذکر است که مونتاژ مجارستان این تلویزیون بر خلاف مونتاژهای دیگر دارای 2 گیرنده دیجیتال DVB-S2 است. یکی دیگر از قابلیت‌های خوبی که در این تلویزیون سامسونگ مدل Q70A به چشم می‌خورد گستردگی رنگ‌ها در هنگام نمایش و پخش فیلم‌ها و تصاویر است به گونه‌ای که شما جزئیات تصویر را همان گونه که تصویر برداری شده می‌بینید. قابلیت‌ خوب دیگر آن در سیستم صوتی این مدل وجود دارد که ارائه صدای فراگیر است و می‌تواند در هنگام اجرای بازی جذابیت بیشتری به مخاطب ارائه دهد.  در صورتی که به تلویزیون ارزان قیمت تری برای تماشای فیلم و استفاده خانگی و معمولی نیاز دارید، تلویزیون سامسونگ Q60A می تواند گزینه مناسبی باشد. اما در صورتی که از بودجه کافی برای خرید تلویزیون با کیفیت تر را دارید و به تلویزیون بهتری برای تماشای فیلم و بازی کردن احتیاج دارید، پیشنهاد ما خریدتلویزیون سامسونگ Q80A می باشد. همچنین در صورتی که به دنبال یک تلویزیون لوکس و زیبا هستید، می توانید به سراغ تلویزیون سامسونگ LS03A بروید.

تلویزیون سامسونگ Q60A

امتیاز کلی: 7.2

امتیاز فیلم: 6.9

نمایش تلویزیون: 7.7

ورزش: 7.3

بازی های ویدیویی: 7.2

فیلم اچ دی آر: 7.0

بازی اچ دی آر: 7.4

مانیتور: 7.4

تلویزیون سامسونگ Q60A از مدل‌های عرضه شده به بازار در سال 2021 بوده که به نوعی پایین‌رده‌ترین کیولد سامسونگ هم به حساب می‌آید. این تلویزیون برای  استفاده خانگی و معمولی و تماشای حرفه ای فیلم مناسب می باشد. مونتاژ کشور مصر می باشد و جزو سری 6 سامسونگ در سال 2021 است. یکی از مواردی که این مدل را با سایر تلویزیون‌های سامسونگ هم‌رده با آن متمایز می‌کند ضخامت ۴ سانتی‌متری آن بوده که در صورت نصب دیواری می‌تواند جلوه‌ای زیبا به محیط ببخشد. با اغماض می‌توان Q60A‌ را جزو تلویزیون‌های میان‌رده به حساب آورد که از امکانات مطلوب و قابل قبولی برخوردار است. توانایی نمایش رنگ مشکی به صورت عمیق این کیولد سامسونگ را یک گزینه مناسب برای اتاق‌‍‌های تاریک مبدل خواهد کرد. اگرچه سرعت رفرش ۶۰ هرتزی آن و عدم پشتیبانی از VRR این تلویزیون را برای استفاده به عنوان تلویزیون PS5 محدود می‌کند اما زمان پاسخگویی و تأخیر در ورودی استثنایی آن می‌تواند تجربه خوبی از بازی کردن را برای شما رقم بزند. تلویزیون مذکور دارای و قدرت خروجی صدا 20 وات می باشد و همچنین مناسب کنسول بازی نسل هشتم نیز می باشد.

از جمله نکات قابل توجه در مورد Q60A طراحی زیبا و بسیار شیک آن بوده که در کنار تکنولوژی کیولد به کار رفته در آن، می‌تواند هر نوع محتوایی را با وضوح بالا به نمایش بگذارد. پشتیبانی از فرمت +HDR10 می‌تواند در نمایش هر چه بهتر تصاویر با رنگ‌های دقیق و کیفیت عالی تأثیرگذار باشد؛ البته ناگفته نماند زاویه دید ضعیف، پای ثابت تلویزیون‌های دارای پنل VA بوده که این مورد در Q60A نیز دیده می‌شود. تلویزیون هوشمند سامسونگ Q60A دارای سیستم عامل تایزن 6 می باشد و امکانات هوشمند بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهد. این تلویزیون دارای ریموت کنترل هوشمند مدل TM2180E است. این ریموت کنترل دارای میکروفون داخلی است و از دستورات و جستجوی صوتی پشتیبانی می کند و شما می توانید بسیاری از کارها را تنها از طریق صدای خود انجام دهید. این ریموت کنترل شارژی است و شما می توانید آن را از طریق پورت USB-C شارژ کنید. چنانچه علاقمند هستید بیشتر با این مدل آشنا شوید از شما دعوت می‌کنم حتما به بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60A مراجعه کنید.

رده بندی QLED های سامسونگ سری T

سامسونگ بار دیگر همانند سال 2021 به تولید تلویزیون‌های QLED با بهترین کیفیت و امکانات پرداخت. در ادامه می‌خواهیم به مقایسه کیولدهای سامسونگ در سال 2022 بپردازیم. برای خرید بهترین و به‌روزترین تلویزیون‌های سامسونگ به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید.

مقایسه Q90T با Q80T

ابتدا می‌خواهیم به مقایسه کیولد سری 9 با کیولد سری 8 سامسونگ یعنی مدل Q90T با Q80T بپردازیم. در ابتدا باید بگوییم که هر دو مدل تلویزیونی با تکنولوژی QLED و امکانات بالا می‌باشند. اما یک سری از تفاوت‌های جزئی در این دو مدل مشاهده می‌شود که با شرح مقایسه‌ی این دو مدل بیشتر با تفاوت‌های این دو تلویزیون آشنا می‌شوید. چنانچه به اسلاید بالا نگاه کنید متوجه تفاوت در پایه‌های این دو مدل می‌شوید.؛ همچنین ضخامت تلویزیون سامسونگ Q90T بسیار باریک‌تر و ظریف‌تر از مدل Q80T است.

تلویزیون کیولد Q90T و کیولد Q80T بسیار شبیه به هم هستند؛ زیرا ویژگی‌های یکسانی را ارائه می‌دهند. تفاوت این دو مدل تلویزیون تنها به عملکرد آن‌ها مربوط می‌شود. Q90T نسبت کنتراست و اوج روشنایی بالایی دارد. با این وجود Q80T از دقت رنگ و یکنواختی مشکی بهتری برخوردار است. خبر خوبی که برای گیمینگ‌ها وجود دارد این است که هر دو مدل از HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه Q90T با Q70T

از آنجا که Q90T از کیولدهای سری 9 و Q70T سری 7 سامسونگ است با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که Q90T بالاتر است. تلویزیون QLED سامسونگ Q90T از ویژگی‌هایی نظیر پشتیبانی از قابلیت Local Dimming، زاویه دید وسیع، زمان پاسخ‌گویی سریع و عملکرد انعکاسی بالایی در مقایسه با Q70T برخوردار است. ناگفته نماند که تلویزیون Q70T نیز دارای نسبت کنتراست بالا و یکنواختی مشکی بالایی است. 

مقایسه Q80T و Q70T

در مقایسه‌ی Q80T با Q70T می‌بینیم که پایه‌های هر دو مدل در وسط تلویزیون با این تفاوت که مدل Q70T کشیده‌تر و باریک‌تر از مدل Q80T هستند. ممکن است با خود بگویید که از این دو مدل کدام یک بهتر است. در واقع باید بگوییم که تلویزیون سامسونگ Q80T بهتر از تلویزیون Q70T است. Q80T دارای قابلیت Local Dimming و زاویه دید گسترده است و همچنین می‌تواند محتوای HDR را روشن‌تر نشان دهد. از طرفی دیگر از دقت رنگ بهتر و زمان پاسخگویی سریع‌تری برخوردار است؛ اما به دلیل Ultra Views Angle نسبت کنتراست آن کمتر از Q70T بوده و موجب شده تا محتوا در اتاق تاریک به رنگ خاکستری دیده شود. 

مقایسه Q80T با Q60T

تلویزیون سامسونگ Q60T یک کیولد با کیفیت تصویر 4K و پنل VA است. اگر بخواهیم این مدل را با Q80T مقایسه کنیم با توجه به اینکه Q80T از تلویزیون‌های سری 8 سامسونگ است این مدل بالاتر است. پایه‌های تلویزیون Q60T دو شاخه‌ای و در اطراف تلویزیون قرار دارد در حالی که پایه‌های مدل Q80T در وسط تلویزیون تعبیه شده است. پشتیبانی از HDMI 2.1، زاویه دید گسترده، زمان پاسخ دهی سریع و عملکرد عالی بازتاب نور در تلویزیون Q80T موجب شده تا امتیاز بیشتری را به خود اختصاص دهد. همچنین تعداد پورت‌های HDMI در تللویزیون سامسونگ Q80T یک عدد بیشتر از مدل Q60T است.

مقایسه Q70T با Q60T

تلویزیون سامسونگ Q70T و Q60T در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند. تفاوتی که در این دو مدل مشاهده می‌شود مربوط به زمان پاسخ گویی سریع و سرعت تازه‌سازی بالا در مدل Q70T است؛ چرا که Q70T دارای سرعت رفرش 60 هرتز بوده، همچنین Q60T فاقد قابلیت FreeSync است؛ اما از دقت رنگ بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر تلویزیون Q60T می‌تواند ارزان ترین مدل تلویزیون سامسونگ سری Q باشد.  

تلویزیون کیولد چه مدلی بخرم؟!

با توجه به بررسی‌هایی که در رابطه با تلویزیون‌های سری کیولد سامسونگ پرداختیم به این نتیجه رسیدیم که هر کدام از آن‌ها به نوبه‌ی خود امکانات فراوانی را ارائه می‌دهند. متاسفانه هیچ کدام از کیولدهای سامسونگ 2019 از HDMI2.1 پشتیبانی نمی‌کنند. اما از میان کیولدهای 2020 سامسونگ به غیر از مدل Q60T همگی از قابلیت HDMI2.1 پشتیبانی می‌کنند.

همچنین بررسی کنید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

یک نظر

  1. سپاس از اطلاعات کامل و بسیار مفید شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *