بررسی تخصصی تلویزیون سونی X80L

تلویزیون سونی X80L 

برند سونی تولیدکننده لوکس‌ترین، لاکچری‌ترین و همچنین باکیفیت‌ترین تلویزیون‌های روز است. مانند سایر تولیدکننده‌های تلویزیون، برند سونی نیز هر ساله اقدام به تولید و عرضه تلویزیون‌های جدید می‌کند و محصولات خود را با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا، روانه بازار می‌کند. تلویزیون‌های سونی علاوه بر رابط کاربری آسانی که دارند، طراحی بسیار زیبا و کارایی بالایی نیز دارند و دارای کیفیت تصویر، کیفیت ساخت، صدا و امکانات بی نظیری می‌باشند. برند سونی همچنین در تولید تلویزیون‌های میان‌رده نیز به خوبی فعالیت می‌کند. یکی از این تلویزیون‌ها، تلویزیون سونی X80L است که در این مطلب قصد داریم ابتدا به صورت ویدیویی و سپس متنی به بررسی ویژگی‌ها و امکانات آن بپردازیم. همچنین در پایان مطلب نیز ویدیو آنباکس یا جعبه گشایی تلویزیون مذکور بارگذاری شده است. بنابراین برای آشنایی با این محصول سال 2023 در این مطلب با ما همراه باشید.

تلویزیون X80L در سطح بالاتر از تلویزیون مدل X77L می‌باشد. برای مشاهده جزئیات و ویژگی‌های تلویزیون‌ X77L و مقایسه بهتر، پیشنهاد می‌کنم به مطلب بررسی تخصصی X77L نیز نیم نگاهی بیاندازید. تلویزیون سونی X80L سری جدیدی است که به دلیل قیمت نسبتاً پایین آن، ممکن است برای منتقدان چندان پیشرفته به نظر نیاید. اما قطعاً فراتر از جایگاه قیمتی خود در بخش تلویزیون‌های سطح پایه است. صفحه نمایش این تلویزیون، تصاویر را با رنگ طبیعی و بسیار مطلوب نمایش می‌دهد و همچنین طراحی آن به گونه‌ای است که فضای داخلی منزل شما را بسیار شیک و لوکس می‌کند. تلویزیون سونی X80L برای استفاده خانگی و معمولی و همچنین تماشای فیلم گزینه مناسبی است، اما ممکن است گیمرها به دلیل عدم پشتیبانی این تلویزیون از ویژگی‌های مدرن کنسول‌های بازی، از این تلویزیون استقبال نکنند. با این وجود در بررسی این تلویزیون از برند سونی خواهیم دید که در این قیمت، انتخاب این محصول یک انتخاب معقول است. از شما دعوت می‌کنم برای جزئیات بیشتر درباره این تلویزیون حتماً ادامه مطلب را دنبال کنید. همچنین در صورت تمایل به خرید این تلویزیون از برند سونی می‌توانید به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید.

جمع امتیازات تلویزیون سونی X80L ( امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 6.7 امتیاز فیلم: 6.7
نمایش تلویزیون: 7.4 ورزش: 7.6
بازی های ویدیویی: 6.4 فیلم اچ دی آر: 5.9
بازی اچ دی آر: 6.8 مانیتور: 7.8

تفاوت بین اندازه‌ها و انواع سایز

مدل‌های “43، “50، “55، “65 ، “75 و “85 اینچ از تلویزیون سونی X80L موجود است که تقریباً همگی از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و تنها نام مدل‌های آن‌ها متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ابعاد و اندازه تلویزیون‌ها می‌توانید به مطلب ابعاد تلویزیون به سانتی متر مراجعه کنید.

اندازه مدل نوع پنل
43″ KD-43X80L ADS
50″ KD-50X80L ADS
55″ KD-55X80L ADS
65″ KD-65X80L ADS
75″ KD-75X80L ADS
85″ KD-85X80L ADS

طراحی ظاهری تلویزیون سونی X80L

طراحی ظاهری تلویزیون سونی X80Lتلویزیون سونی X80L دارای طراحی تخت و استاندارد است. ضخامت این تلویزیون حدود 7.3 سانتی‌متر است که این میزان ضخامت نسبت به سایر تلویزیون‌های بازار بیشتر است. همچنین تلویزیون دارای حاشیه‌های باریک در 3 طرف صفحه نمایش است. باریک‌تر بودن 3 طرف قاب نسبت به قسمت پایینی آن، زیبایی خاصی به این تلویزیون بخشیده است. تلویزیون سونی X80L دارای دو پایه خطی است که نسبت به سال گذشته طراحی متفاوتی دارد. این پایه‌ها دارای ارتفاع مناسبی از میز هستند، بنابراین می‌توان اکثر ساندبارها را بدون مشکل در جلو آن قرار داد.
پشت تلویزیون دارای یک طرح شطرنجی زیبا و کاملاً پلاستیکی است. پورت‌های ورودی رو به پهلو هستند که در صورت نصب بر روی دیوار و نزدیک بودن تلویزیون به دیوار، دسترسی به این پورت‌ها کمی دشوار خواهد بود. تلویزیون مذکور دارای گیره‌هایی برای مدیریت کابل در پشت خود می‌باشد. به طور کلی و طبق معمول این مدل تلویزیون از برند سونی نیز کیفیت ساخت خوبی دارد و برای استفاده خانگی و معمولی و همچنین تماشای فیلم گزینه مناسبی است. اگر بودجه بیشتری دارید و به دنبال یک تلویزیون مناسب بازی هستید، می‌توانید به سراغ تلویزیون X90L بروید، برای مشاهده ویژگی‌ها و امکانات این تلویزیون به مطلب بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L در وبلاگ سلام بابا مراجعه کنید.

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X80L

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X80Lتلویزیون سونی X80L با کیفیت تصویر 4K، رفرش ریت 60 هرتزی و رزولوشن 3840×2160 پیکسل تصاویر را با وضوح و کیفیت مناسبی نمایش می‌دهد. تلویزیون سونی X80L یک تلویزیون معمولی با نور پس زمینه LED مستقیم است. اگرچه بسیاری از ویژگی‌های تصویربرداری پیشرفته سونی را ندارد، اما تصویری کاملاً قابل قبول را ارائه می‌کند. تلویزیون سونی X80L مجهز به پنل ADS (که نوع بهبود یافته پنل IPS است)، می‌باشد و به همین دلیل زاویه دید نسبتا خوبی دارد. بنابراین اگر چیدمان مبلمان شما به نحوی باشد که مجبور باشید از کنار به تلویزیون نگاه کنید، با داشتن این تلویزیون مشکلی نخواهید داشت و تصویر را به خوبی خواهید دید. اما به دلیل استفاده از این پنل و همچنین به دلیل اینکه تلویزیون مذکور جزو تلویزیون‌های اقتصادی است و فاقد ویژگی لوکال دایمینگ می‌باشد، کنتراست تصویر پایین‌تری دارند و در محیط‌های تاریک نمی‌توانند رنگ مشکی را به صورت عمیق به شما نمایش دهند و رنگ مشکی متمایل به خاکستری خواهد شد. برند سونی برای جبران این موضوع و بهبود کنتراست تصویر لازم در این تلویزیون‌ها، از تکنولوژی Frame Dimming استفاده می‌کند. تلویزیون سونی X80L از فرمت‌های HLG ،HDR10 و دالبی ویژن (Dolby Vision) پشتیبانی می‌کند و توانایی نمایش محتوای HDR را دارد. به طور کلی روشنایی HDR در این تلویزیون بد نیست، اما آنقدر روشن نیست که برجسته‌سازی‌ها را در پس‌زمینه‌های تاریک واقعاً برجسته کند. خوشبختانه حداکثر روشنایی SDR نیز مناسب است و به اندازه‌ای روشن می‌شود که با چند نور با تابش خیره‌کننده در اطراف، مقابله کند. این تلویزیون مانند مدل سال گذشته خود مجهز به پردازنده 4K HDR Processor X1 است. پردازنده مذکور به کمک تکنولوژی 4K X-Reality PRO توانایی کاهش نویز و ارتقاء رزولوشن محتوای در حال پخش را دارد و حتی می‌توانید محتواهایی با کیفیت پایین را در حد کیفیت تصویر 4K در این تلویزیون مشاهده نمایید.

نمایش تصاویر

تلویزیون سونی X80L دارای 4 پورت از نسخه HDMI 2.0 است و فاقد نسخه HDMI 2.1 می‌باشد، بنابراین حداکثر رزولوشن و کیفیت تصویر این تلویزیون 4K@60Hz است. با وجود اینکه تلویزیون مذکور یک تلویزیون گیمینگ نیست، اما برخی از تکنولوژی ها و قابلیت های مخصوص بازی را در خود گنجانده است. برای مثال به لطف ویژگی ALLAM، تلویزیون وارد حالت بازی می‌شود و تأخیر ورودی کمی را خواهد داشت. به طور کلی این تلویزیون برای اتصال به کنسول‌های بازی نسل هشتم (نظیر PS4 و Xbox One) مناسب است. علاوه بر این امکان اتصال تلویزیون به کنسول بازی نسل نهم (PS5 و XSX) را نیز دارد اما نباید انتظار داشت که از حداکثر قدرت و ظرفیت کنسول‌ها استفاده کند.

ورودی‌های تلویزیون سونی X80L

ورودی‌های تلویزیون سونی X80Lتلویزیون X80L دارای تأخیر ورودی کم است و از اکثر رزولوشن‌های رایج از جمله 4k با فرکانس 60 هرتز، بدون مشکل پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون از قابلیت Dolby Vision پشتیبانی می‌کند، بنابراین توانایی نمایش محتوای HDR را دارد. همچنین دارای 4 پورت از نسخه HDMI 2.0 است. از آنجایی که تلویزیون X80L به پهنای باند HDMI 2.0 و نرخ رفرش 60 هرتز محدود شده است، نمی‌تواند کنسول‌های بازی نسل نهم را به خوبی اجرا کند.

کیفیت صدا در تلویزیون سونی X80L

کیفیت صدا تلویزیون سونی X80Lتلویزیون سونی X80L دارای پاسخ فرکانسی مناسبی می‌باشد و در سطح صدای متوسط و کم خوب به نظر می‌رسد، اما در سطح صدای بلند مقداری افت دارد و درجه وضوح دیالوگ‌ها کمتر به نظر می‌رسد. این تلویزیون دارای سیستم صوتی Bass Reflex و X-Balanced می‌باشد که این سیستم صوتی 2 کانال صوتی دارد و می‌تواند صدای استریو را به شما ارائه دهد. همچنین این تلویزیون قدرت صدای 20 وات را با استفاده از دو بلندگوی 10 واتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

ویژگی های هوشمند تلویزیون سونی X80L

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون سونی X80Lتلویزیون سونی X80L مجهز به سیستم عامل اندروید نسخه 10 می‌باشد و همچنین دارای رم 4 و حافظه داخلی 32 گیگابایت است که حافظه آن نسبت به پارسال دو برابر شده است. تلویزیون X80L از قابلیت‌های نصب برنامه، پخش آهنگ با بلوتوث، اتصال به موبایل، پشتیبانی از اینترنت اشیاء و ضبط برنامه پشتیبانی می‌کند. همچنین این تلویزیون دارای ریموت کنترل هوشمند، دستیار صوتی، مرورگر وب و منوی فارسی نیز می‌باشد. با توجه به اینکه تلویزیون مذکور از اینترنت اشیا (IoT) پشتیبانی می‌کند، بنابراین شما می‌توانید از طریق این تلویزیون، سایر لوازم خانگی و خانه هوشمند خود را مدیریت و کنترل کنید.

رابط کاربری و برنامه ها

تلویزیون سونی X80L قابلیت نصب برنامه و بازی‌های اندرویدی را دارد و شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) برنامه و بازی‌های دلخواه خود را دانلود و نصب نمایید. استفاده از رابط کاربری اندروید این تلویزیون آسان است و بنابراین پیدا کردن محتوا و حرکت بین برنامه‌ها و ورودی‌ها کار ساده‌ای می‌باشد. همچنین می‌توانید به کمک برنامه Living Decor در این مدل، زمانی که از تلویزیون استفاده نمی‌کنید آن را به یک قاب عکس یا اثر هنری زیبا تبدیل نموده و زیبایی منزل خود را چند برابر کنید. 

ریموت کنترل

کنترل از راه دور تلویزیون سونی X80L یک ریموت کنترل هوشمند با طراحی ساده و زیبا است که نسبت به سال قبل تغییری روی آن ایجاد نشده است. این ریموت کنترل دارای میکروفون داخلی است و از دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) پشتیبانی می‌کند، بر همین اساس می‌توان به وسیله آن و با گفتن “OK, Google” به صورت صوتی با تلویزیون ارتباط برقرار کرد و به راحتی جستجوی صوتی انجام داد.

لوازم جانبی

لوازم جانبی تلویزیون سونی X80Lلوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می‌باشد:

    • ریموت کنترل
    • کابل برق
    • پایه رومیزی
    • دفترچه راهنما
    • راهنمای نصب
    • دو عدد باتری ریموت کنترل

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت نقاط ضعف
دارای تأخیر ورودی کم
 دارای کنتراست پایین
دارای زاویه دید مناسب
عدم پشتیبانی از VRR
ارتقاء محتوای با وضوح پایین فاقد ویژگی لوکال دایمینگ
نمایش طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها  

آنباکس و کالیبراسیون تلویزیون سونی X80L

در ویدیویی که در زیر بارگذاری شده است، بازگشایی تلویزیون سونی X80L انجام شده و شما می‌توانید از طریق این ویدیو، قدم به قدم با شیوه اصولی نصب و راه‌اندازی تلویزیون سونی X80L تولید سال 2023 آشنا شوید؛ همچنین در ادامه‌ی ویدیو، کارشناس سلام بابا با وارد شدن به منوی تلویزیون، شما را با بخش‌های مختلف آن آشنا خواهد کرد تا در کالیبراسیون تلویزیون خود مشکلی نداشته باشید.

آیا تلویزیون سونی X80L ارزش خریدن دارد؟

تلویزیون سونی X80L به عنوان یک وسیله سرگرم کننده در خانه، می‌تواند تجربه بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد. این تلویزیون با پردازشگر 4K HDR Processor X1 تصاویری زنده و واقعی را با میلیاردها رنگ در دنیای واقعی ارائه می‌دهد. تلویزیون X80L برای مصارف خانگی و معمولی و همچنین تماشای فیلم در اتاق‌های دارای نور مناسب با چیدمان صندلی‌های وسیع مناسب است. نمی‌توان گفت که این مدل یک تلویزیون گیمینگ است زیرا بسیاری از ویژگی‌های کنسول‌های بازی مدرن را ندارد، اما با این وجود می‌توانید با کنسول‌های قدیمی‌تر تجربه بازی خوبی را با این تلویزیون داشته باشید. به طور کلی با توجه به قیمت مناسب و اقتصادی که این تلویزیون دارد، ویژگی‌ها و امکانات خوبی را ارائه می‌کند و بنابراین قطعاً ارزش خرید دارد. در نهایت پیشنهاد می کنیم برای دیدن مطالب بررسی تخصصی تلویزیون‌های دیگر از صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا دیدن کنید.

همچنین بررسی کنید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *